Af Kathrine G. Bjerregaard, cand. mag. og rejseleder hos Cultours fra bogen “Gotland & Fårö, En Historikers Personlige Guide”

Gotland og Fårö har længe tiltrukket kunstnere, dels pga. det særlige ø-lys, dels pga. øernes rige historie. Og det er ikke mange, som ved, at én af dansk kunsts helt store ligger begravet på Gotland. De fleste går nemlig ud fra, at den danske COBRA-kunstner Asger Jorn er begravet i Silkeborg, hvor de har et smukt museum dedikeret til ham. Men man må tro om, for han hviler på det sydlige Gotland ved kirken som kaldes, Sudrets katedral, i Grötlingbo.

Gennem sin 40 år lange karriere producerede han mere end 2.500 kunst- værker, som spænder over alt fra tegninger, grafiske print og collager til vævninger, keramik, skulpturer og bøger, men det vil altid være maleriet, Asger Jorn er særligt kendt for. Han arbejdede gennem hele sit liv, sideløbende med sin øvrige kunst, på flere bogprojekter. Allerede i 1948–49 skrev han sammen med arkæologiprofessor P.V. Glob om oldskandinavisk kunst, og i 1957 udgav han ”Guldhorn og lykkehjul”, en undersøgelse af billederne på guldhornene. Fem år senere, i 1962–66, havde han store planer om at udgive et mammutværk om den skandinaviske forhistoriske og middelalderlige kunst koblet til den sydeuropæiske for at vise samspil og forskelligheder. Kort tid efter besøgte han, på en rejse rundt i Skandinavien for at samle materiale til bøgerne, Gotland for første gang. Øen blev hurtigt et centralt element i hans teori om en særlig nordisk folkelig kunsttradition, som han mente “vandalerne” havde spredt fra nord til syd før kristen tid.

Uddrag fra “Gotland & Fårö. En historikers personlige guide”