ArdenneroffensivenHitlers sidste desperate forsøg

Rejsens største oplevelser

  • Ordensborgen Vogelsang
  • Hürtgenwald
  • Malmedy-massakren
  • Peipers rute under Ardennerangrebet
  • Bastogne
  • 101. Airbornes stillinger, E-kompagniets skyttehuller i skoven ved Bastogne
  • 101. Airbornes hovedkvarter i Bastogne
  • Pattons grav, Patton-museet
  • Luxembourgs militærhistoriske museum
  • Valentinbunkeren, – U-bådsbunker ved Bremen

Tysklands sidste store modoffensiv i efteråret 1944, Kampgruppe Peipers rute, imponerende Ordensburg Vogelsang, Malmedy og nedskydningen af 92 amerikanske krigsfanger, ”Band of Brothers´” skyttehuller ved Foy, Pattons grav og ubådsbunkeren Valentin

Afrejsedatoer: 17. september 2020

Pris: 6895,- | Max. deltagerantal: 50 | Rejseleder: Michael Jørgensen

Dag til dag program

Efter de allieredes landgang i Normandiet d. 6. juni 1944 er de tyske styrker i efteråret på hastigt tilbagetog mod nord og øst. Store, vigtige byer som Paris, Bruxelles og Antwerpen bliver befriet, det går planmæssigt for de allierede, og desperationen i Berlin er tiltagende. Den fremgang skal stoppes! – og 200.000 tyske soldater sættes ind på at vende krigslykken igen. 

Du ser nogle af de steder, hvor i tusindvis af soldater på begge sider faldt i efterårets og vinterens utroligt voldsomme og intensive kampe, og du får de store fortællinger om mod og udholdenhed helt ud over enhver forestillingsevne, på stederne hvor dramaerne foregik.

Dag 1: Afgang Danmark. Vestvold og Hürtgenwald

Dag 2: Vogelsang, Malmedy og Le Gleize

Dag 3: Pattons grav. Luxembourgs Nationale Militærhistoriske Museum. Kampene på grænsen til Tyskland

Dag 4: Kampene omkring Bastogne. besøg i 101. Airbornes hovedkvarter. Bastognes krigsmuseum. Det store amerikanske mindesmærke.

Dag 5: Valentinbunkeren og hjemrejse

Udførlig rejsebeskrivelse

Dag 1: Afgang Danmark. Vestvold og Hürtgenwald

Rejsen har afgange fra såvel København som Aalborg. Her samles op således: Afgang fra Aalborg kl. 4 med bussen fra Jylland og fra København, Hovedbanegården ved DGI-byen, kl. 4.45. Jyllandsbussen kører fra Aarhus kl. 5.45 mod grænsen, mens bussen fra København kører over Sjælland og Falster/Lolland til Rødby Færge. Deltagere kan stå på bussen langs motorvejen på begge ruter.

Under turen gennem Tyskland fortælles om årsagerne til bygningen af Vestvolden, Ardenneroffensivens baggrund og forløb. Der udleveres supplerende materiale og vises relevante film i bussen. Sidst på eftermiddagen når vi området syd for Aachen, hvor vi ser nogle af resterne af Vestvolden, der skulle være det tyske svar på Frankrigs Maginotlinje. Der er ikke meget tilbage. Området var opmarchområde både ved overfaldet på Belgien og Luxembourg i maj 1940 og 4 år senere for Ardenneroffensiven. Vestvolden indgik også i forsvaret af Tyskland efter Ardenneroffensiven. Vi overnatter på et hotel i området.

Ardenner

Dag 2: Vogelsang, Malmedy og Le Gleize

Vi begynder dagen med at besøge et område, hvor nogle af de hårdeste kampe fandt sted i efteråret 1944: Hürtgenwald. Under amerikanernes forsøg på at trænge frem til Rhinen havde de over 30.000 faldne. Et antal på størrelse med tabene i Normandiet. Ernest Hemingway, der var krigsreporter i området, sammenlignede det efterfølgende med slaget ved Passchendaele i 1. Verdenskrig. Vi besøger herefter et af de største tilbageværende, intakte byggerier fra nazitiden: Ordensburg Vogelsang. Det er et af de mest forbavsende og karakteristiske bygningsværker fra nazitiden. Vogelsang blev mellem 1936 og 1939 anvendt til skole for kommende nationalsocialistiske ledere. Hele området blev overtaget af de belgiske besættelsestropper i 1946 og var militært område uden offentlig adgang. I 2006 blev området åbnet for offentligheden. 

Vi gennemfører en rundvisning på dele af det enorme område, og vi ser mange af de intakte bygninger i umiskendelig naziarkitektur. Herfra kører vi sydpå til udgangspunktet for Kampgruppe Peiper, der skulle være spydspidsen i angrebet i december 1944. Vi følger angrebsruten vestpå. Vi besøger museet ved Malmedy, hvor tyskerne nedskød 92 amerikanske krigsfanger. Vi passerer Stavelot, hvor det lykkedes snarrådige amerikanske vagter at sætte ild til et stort brændstofdepot, lige inden tyskerne ankom. Vi kører også ad den snævre vej, hvor Peiper forsøgte at komme vestpå, men blev stoppet ved en mindre bro, som var blevet sprængt af amerikanerne, umiddelbart inden han nåede frem. Det bevirkede, at Kampgruppe Peiper løb tør for brændstof og måtte sprænge sine kampvogne og køretøjer den 24. december, hvorefter tyskerne til fods gik tilbage til Tyskland. 

Vi gør et kort holdt ved broen, og vi besøger museet i Le Gleize, som har en af de eneste tilbageværende Königstiger-kampvogne udstillet, inden vi fortsætter til vort overnatningshotel.

Dag 3: Pattons grav. Luxembourgs Nationale Militærhistoriske Museum. Kampene på grænsen til Tyskland

Dagen begynder i området nord og vest for Bastogne. Her ser vi nogle af de steder, hvor der blev kæmpet bl.a. ad den amerikanske 101. Luftbårne Division, som er skildret i bogen og TV-serien ”Band of brothers” (Kammerater i krig). Vi finder også de skyttehuller, som blev gravet af Easy-kompagniet, og som stadig findes i skoven udenfor byen.

Vi kører sydpå til Luxembourg. Her ser vi kirkegården, hvor general Patton ligger begravet sammen med mange af de amerikanere, der faldt under Ardenneroffensiven og offensiven i foråret 1945.Herfra kører vi til Diekirch for at se Luxembourgs narionale militærhistoriske museum. Vest for Diekirch vil vi i terænet finde nogle af de steder, hvor der blev kæmpet i december 44 og januar 45.

Dag 4: Kampene omkring Bastogne. Besøg i 101. Airbornes hovedkvarter. Bastognes krigsmuseum. Det store amerikanske mindesmærke

Vi ser flere steder, der var centrale i kampene om Bastogne, og vi besøger byens museum og det store amerikanske mindesmærke i nærheden. Vi ser også den kaserne, hvor 101th Airborne havde hovedkvarter under og efter belejringen af Bastogne. En udstilling i de originale rum giver et godt indtryk af forholdene. Derefter besøger vi selve byen, hvor man får mulighed for at bevæge sig rundt på egen hånd. Herfra går det nordpå gennem Tyskland til vort overnatningshotel.

 

Dag 5: Valentinbunkeren og hjemrejse

På hjemturen besøger vi den store intakte ubådsbunker, Valentinbunkeren, ved Weserfloden i nærheden af Bremen, bygget under 2. Verdenskrig som samlefabrik for den nye generation af ubåde. Herfra går turen tilbage til Danmark. 

Mens vi fortsætter mod grænsen og Puttgarden, resumerer og afrunder rejselederen turens oplevelser. Vi regner med at være i Fredericia kl. 18.30 og i Aarhus og København kl. 20.

I prisen er inkluderet:

  • Busrejse i moderne langtursbus
  • Overnatning på gode hoteller med bad og toilet på alle værelser
  • Morgenmad og aftensmad ifm. hotelovernatninger
  • Entréer til alle de i programmet nævnte museer og samlinger
  • Alle udflugter og arrangementer
  • Alle skatter og afgifter
  • Historiskkyndig ekspertrejseleder

Tilkøbsmulighed:

  • Enkeltværelse kr. 1.700,-

Billeder og videoer fra rejsen

Dato Rejseleder Depositum Pris
17/09/2020 – 21/09/2020 Ardenneroffensiven Jyl/Sjæl Michael Jørgensen DKK 2000 DKK 6.895,00 Bestil

Læs mere om rejselederen

Mere info om rejsen

Ordensborgen Vogelsang

På skiltene uden for står der ”Nationalpark Eifel”, men når du kommer ind gennem den store port, er du tilbage i tiden. Det er et fantastisk smukt sted, en klippeside med udsigt over en dal, og på den og ned over den ligger store bygninger oprindeligt opført til at rumme uddannelsen af de rette nazistiske ledere og soldater. Her fornemmer du stadig hundreder af unge, idealistiske mænds travle fødder, støvletramp og de høje kommandoråb. Her får du rigtig meget at se.

Første spadestik blev taget 15. marts 1936 og komplekset kunne tages i brug i 1936. i løbet af de to år havde indtil 1500 arbejdere været samtidig beskæftiget på byggepladsen, der var indkøbt 3 stenbrud, udhugget 8000 m2 granitsten og flyttet 270.000 m2 jord, og der var anlagt et jernbanespor. Det storslåede anlæg indeholdt næsten alt, hvad man kunne forestille sig: Mandskabsbygninger til 1000 mand og en særlig bygning til de kvindelige ansatte, fodboldbane, keglebane, svømmehal (med opvarmet bassin), sportshal, foredragssal, biograf, postkontor, fælleshus, infirmeri, appelplads, friluftsteater, ”Ørnegård”, kultrum og rigtig meget mere. Der var desuden mange planlagte udvidelser, som ikke nåede at komme til udførelse. Anlægget var mere eller mindre i brug af den tyske værnemagt til det tidlige forår 1945.

Adolf Hitler besøgte stedet 2 gange i selskab med bl.a. Rudolf Hess og Heinrich Himmler.
 

Malmedy-massakren

Når du står i den lille, smukke belgiske by Malmedy, er det svært at forestille sig, at den har lagt navn til en af de mest omtalte massakrer i slutningen af 2. Verdenskrig. Byen der nu har ca. 12.000 indbyggere, er fransksproget. Den ligger i et område, der har skiftet nationalitet et par gange i nyere tid. Området blev preussisk i 1815, og efter freden i Versailles kom det til Belgien. I 1940 – 44 var det igen kortvarigt indlemmet i Tyskland.

D. 16. december 1944 var Hitler klar til at sætte et storstilet modangreb ind for at bryde den allierede fremmarch og vende krigen, ”at skubbe de allierede tilbage i havet”. De bedste tyske tropper, hvoraf en stor del havde deltaget i de nådesløse og brutale kampe på østfronten, var samlet i Ardennerne og klar til at iværksætte aktionen, ”Wacht am Rhein” – og det blev et overrumplingsangreb. I angrebet deltog også nogle af Hitlers ”Wunderwaffen”, den næsten 70 tons tunge panserkampvogn, ”Königstiger”.

Mod nord havde de tyske tropper store problemer, men mod syd så det længe ud til et gennembrud for dem, og de overrumplede allierede soldater blev i første omgang trængt tilbage. Ved Malmedy blev 120 amerikanske soldater taget til fange d. 17. december af Kampfgruppe Peiper. Og med Hitlers ordre om at kæmpe lige så brutalt som på østfronten, blev de transporteret ud på en mark nær landsbyen, hvor hovedparten blev likvideret på stedet. De ”kun” sårede blev henrettet. Da rygtet via enkelte overlevende om at tyskerne henrettede fanger, nåede de allierede, var det med til at sætte en om muligt endnu mere rå dagsorden for kampene. Du får den lange, spændende fortælling om hændelsen, om Peipers mænd og de efterfølgende krigshandlinger, hvor massakren fandt sted.

Joachim Peiper

Ardenneroffensiven er et af de store hærføreres slag. Og en af de markante var den unge fremadstormende tyske officer, Standartenführer Joachim Peiper, kaldet Jochen Peiper. Han blev født d. 15. januar 1915 og blev glødende nazist. I en periode var han Heinrich Himmlers højre hånd, og i sin militære karriere blev han højt dekoreret. På denne rejse følger du hans og hans troppers rute under de voldsomme slag i december 1944, til de d. 24. december måtte efterlade alt og tage turen hjem til Tyskland til fods. 
“Band of Brothers”, 101. Airborne

Det nu legendariske Easy-kompagni havde været i kamp mere eller mindre siden invasionen d. 6. juni 1944 hvor de blev kastet ned ved Sainte-Marie-du-Mont og som de første allierede satte foden på fransk jord. I september var de med i Operation Market Garden hvor 72 dages hårde kampe udmattede soldaterne. De blev sendt på en velfortjent pause, men den blev kort, for da Ardenneroffensiven rullede frem for fuld styrke, måtte de tilbage til fronten igen. I terrænet ser du stadig de skyttehuller, de stædige soldater med Brigadier Anthony C. McAuliffe i spidsen gravede, og du får den fantastiske fortælling om deres dåd, hvor det skete.

Patton

George Smith Patton, Jr. blev født 11. november 1885 i Californien. Det siges, at han som barn havde besluttet, at han ville være en helt, og det lykkedes.

Han havde en helt anden strategi end de øvrige hærledere, og måske var det netop deri hans store succes lå. Patton var en utroligt dygtig logistiker og lå i konstant rivalisering med Montgomery om at komme først på marchen østover. 

Patton døde d. 21. december 1945 efter en trafikulykke 12 dage forinden. Du ser hans grav på Sandweiler Kirkegården, hvor han er begravet mellem sine soldater.

Praktiske oplysninger

Ved bestilling af rejsen autoriserer I at vi har mulighed for at hæve rejsens pris ved betaling med kreditkort. 

Vi hæver dog kun depositummet  med det samme. 

Restbeløbet hæves først 2 måneder inden afrejsedag.

Dette fremgår også af den ordrebekræftelse I modtager ved bestilling af rejsen.