Isonzo fronten 1915 – 1918Med fly til og fra Venedig

Rejsens største oplevelser

  • Isonzofronten – 1. Verdenskrigs blodigste og smukkeste
  • Caporetto, skildret i ”Farvel til våbnene”
  • Kolovrat, hvor Rommel kæmpede
  • Skyttegrave og huler, næsten uberørt af de forløbne 100 år
  • Goriza

De hårdeste og mest blodige og meningsløse kampe i 1. Verdenskrig. De bedst bevarede slagmarker med skyttegrave og stillinger. Her vandt Rommel Tysklands højeste militære orden og her var Hemmingway ambulancefører og samlede stof til sin første roman ”Farvel til våbnene”: Vi besøger stederne og museer og monumenter.

Afrejsedatoer: 20. april 2020 | 15. september 2020

Pris: 10.945,- | Rejseleder: Torsten Granov

Dag-til-dag program

Dag 1: Italiens største monument for de faldne i 1. Verdenskrig, Gorizia

Dag 2: Museet for 1. Verdenskrig, Tolmein, Østrig-Ungarske støttepunkter

Dag 3: Frontlinjen ved Ravelink. Private museer og samlinger

Dag 4: Stillinger i Kolovrat-bjergkæden. Museet for kampene ved Isonzo-fronten. Kobarids historiske sti.

Dag 5: Grænsefortet Kluzé. Cave del Predil. Kirkegård for østrig-ungarske faldne

Dag 6: Hjemrejse

Dato Rejseleder Depositum Pris
15/09/2020 – 20/09/2020 – Isonzofronten Torsten Granov DKK 2500 DKK 10.945 Bestil

Udførlig rejsebeskrivelse

Dag 1: Italiens største monument for de faldne i 1. verdenskrig. Gorizia


Vi tager med fly fra Kastrup til Venedig. Her venter vor bus, der bringer os til det største italienske monument for de faldne i 1. Verdenskrig. Her hviler ca. 100.000 faldne italienere. Monumentet ligner, hvad det er, fascistisk propaganda. På 22 gigantiske trappetrin er indskrevet navnene på de kendte faldne samt antallet af de ukendte. Vi besøger også det lille museum, der findes ved monumentet. Vi fortsætter de få kilometer til grænsebyen Gorizia, hvor vi overnatter.

Dag 2: Museet for 1. Verdenskrig, Tolmein, Østrig-ungarske støttepunkter

Om formiddagen besøger vi Gorizias meget spændende museum for 1.Verdenskrig. På museet vises den italienske side af kampene. Fra Gorizia kører vi langs Isonzo-floden, hvor vi passerer steder kendt fra Hemmingways roman”Farvel til våbnene”. 

Inden vi kommer til den centrale by Tolmein, besøger vi et af de østrig-ungarske støttepunkter med udhuggede skyttegrave, huler til kanoner og lyskastere. Stillingen er udførligt omtalt i Rommels fægtningsberetning. Det var udgangspunktet for hans berømte angreb på de italienske linjer. Vi gør holdt i Tolmein inden vi fortsætter gennem Isonzo-dalen forbi byen Kobarid/Carparetto/Karfreit til vort hotel. Her skal vi bo i 4 nætter.

DAG 3: FRONTLINJEN VED RAVELINK. PRIVATE MUSEER OG SAMLINGER

Om formiddagen ser vi frontlinjen med skyttegrave ved Ravelink, hvor 1. og 2. skyttegravslinje stadig er tydelige i terrænet. Vi kører videre til stedet, hvorfra et af 1. Verdenskrigs mest vellykkede tyske gasangreb fandt sted. Vi besøger også mindesmærket for de mange italienske ofre for angrebet. Angrebet var begyndelsen til det særdeles vellykkede modangreb i 1917, der rullede den italienske front flere hundrede kilometer tilbage. Det var i forbindelse med dette modangreb, at Rommel erobrede vigtige bjergpas og tog flere hundrede fanger. På vej tilbage til Bovec besøger vi et af de små, private museer, som lokale samlere har opbygget af ting, som blev efterladt, eller som dukker op af jorden eller findes i afsidesliggende bjergegne.

Deltagere, der har lyst, kan om eftermiddagen deltage i en lidt længere vandretur til en af de fjernere liggende stillinger. Turen foregår i et kuperet terræn og varer ca. 2 timer. De øvrige kan slappe af i Bovec.

DAG 4: STILLINGER I KOLOVRAT-BJERGKÆDEN. MUSEET FOR KAMPENE VED ISONZO-FRONTEN. KOBARIDS HISTORISKE STI

Vi begynder dagen med at køre til Kolovrat-bjergkæden. Her finder vi nogle af de mest velbevarede stillinger på Isonzo- fronten. Her er restaurerede skyttegrave, huler og udsigtspunkter, hvor man får et godt indtryk af frontens forløb og vanskelighederne ved at kæmpe i dette terræn. Området ligger på grænsen mellem Slovenien og Italien, og tidligere gik grænsen mellem Jugoslavien og Italien her. Selvom grænsen ikke var så udbygget her som andre steder langs ”Jerntæppet”, var den velbevogtet, og her finder vi også ruiner af de jugoslaviske grænsetroppers huse. Det var her, Rommel omgik den stærke italienske position og sneg sig bag den italienske forsvarslinje til flere bjergtoppe, som han erobrede. Det var især for denne bedrift, han fik sit ”Pour le Mérite”. Vi fortsætter herfra til Kobarid/Caporetto/Karfreit, hvor vi besøger det udmærkede museum for kampene ved Isonzo-fronten. Museet giver et godt indtryk af de forhold, man kæmpede under, og af soldaternes liv langs fronten. Til sidst går vi en tur ad en del af Kobarids historiske sti. Vi besøger også det lokale monument for de italienske faldne, også indviet af Mussolini.

DAG 5: GRÆNSEFORTET KLUZÉ, CAVE DEL PREDIL, KIRKEGÅRD FOR ØSTRIG-UNGARSKE FALDNE

Vi befinder os ved Isonzo-frontens øvre afsnit, hvor nogle af de hårdeste kampe fandt sted på bjergtoppene i op til 2500 meters højde i kulde, sne og regn og med modstandernes skyttegrave nogle steder mindre end 50 meter væk. Om formiddagen besøger vi det østrig-ungarske grænsefort Kluzé, der stort set er intakt. Vi fortsætter langs Isonzo-flodens øvre løb op over Predel-passet, som igennem århundreder har været en af forbindelsesvejene mellem Middelhavsområdet og Østrig. 

Gennem passet kom betydelige mængder forsyninger til østrig-ungarerne ved Isonzo-fronten. Passet er grænsen til Italien, og vi fortsætter til Cave del Predil. Den gamle mineby var indtil 1. Verdenskrig en del af det østrig-ungarske territorium, men kom under italiensk kontrol i 1919. I forbindelse med minen blev der oprettet en tunnel til spildevand, der havde forbindelse gennem bjerget til dalen på den anden side. Herigennem fik østrig-ungarerne mange tusinde tons forsyninger og forstærkning af tusindvis af soldater. På tilbagevejen stopper vi i Log pod Mangorton, hvor vi ser indgangen til minen på den slovenske side. Her findes også en kirkegård for østrig-ungarske faldne, hvoraf mange var muslimer. Hvis sneen er smeltet, tager vi tilbage til Bovec ad en bjergvej bygget af russiske krigsfanger.

DAG 6: HJEMREJSE


Efter morgenmaden kører vi til Venedig. Vort fly går om eftermiddagen, og vi vil være tilbage i Kastrup først på aftenen.

Rejsen med fly og bus

Den bedste militærhistoriske og lokalbiografiske ekspertise ledsager dig hele vejen på denne grupperejse tilbage til de gamle kampområder i grænseegnene mellem Italien og det daværende Østrig-Ungarn. Italien støttede i 1915 – 1918 Ententemagterne, som var Frankrig, Rusland, Storbritannien og deres allierede mod Centralmagterne, der bestod af Tyskland, Østrig-Ungarn og Osmannerriget med deres forbundsfæller. Grunden til denne fordeling var, at Storbritannien havde lovet Italien store landområder, når krigen var vundet. Dette løfte blev ikke indfriet, og de spændende fakta herom fortælles undervejs af rejselederen. Du flyver sammen med resten af rejseselskabet til Venedig og fortsætter derfra turen med bus op i bjergene.

Fronten, Isonzofloden

Du befinder dig straks midt i det tidligere kampområde. Du er i Gorizia, ved Isonzofloden som af nogle kaldes for den smukkeste flod i Europa. Her ved Gorizia oplever du på egen krop, hvor vanskeligt et terræn tropperne dengang skulle forsøge at udføre store militære bedrifter i. Du besøger skyttegrave, noget af det 1. Verdenskrig huskes for, dog ikke gravet i jord og mudder, men sprængt, gravet og bygget i totalt uvejsomt terræn i de alpine klipper. Du kommer til at se de klippehuler – mange stadig næsten uberørte af de forløbne 100 år – soldaterne skulle forsøge at forsvare og kæmpe sig videre fra. Du ser de snævre, højtliggende udsigtspunkter, der blev brugt til overvågning af venner og fjender og bjergpas hvorigennem den ekstremt besværlige transport af mad, ammunition, materiel og ikke mindst fanger foregik. Og du ser hvor fuldstændig umulige og usle forhold de mange tusinde soldater skulle klare sig under.

Kampene, Carporetto, Kolovrat

De mange nye kampvåben som udvikledes under 1. Verdenskrig, blev også taget i anvendelse ved Isonzofronten, og du ser hvor et af krigens mest ”vellykkede” tyske gasangreb fandt sted. Du besøger de områder, hvor den unge, lovende tyske officer, Erwin Rommel, med en snedig og dygtig manøvre omgik de italienske styrker, erobrede flere bjergpas og tog flere hundrede italienske fanger. En indsats som senere indbragte ham den store tyske hæder, ”Pour le merité”. Sammen med din rejsegruppe får du mulighed for at vandre ad soldaternes stier langt op i det bjergrige ellers ufremkommelige terræn og til at se nogle af de interessante fjernereliggende stillinger. Du ser, hvor tæt de to frontlinjer lå på hinanden, nogle steder med kun 50 meters afstand. Italien foretog 11 angreb ved Isonzofronten, nogle af 1. Verdenskrigs mest ubegribeligt tåbelige.

Du deltager i en rejse mættet med intense oplevelser, lige hvor det hele skete! Hvor de kæmpende soldater ofrede liv og førlighed for erobringen af nogle få meter land, hvor den senere så berømte forfatter Ernst Hemingway som den første amerikanske soldat blev såret og forelskede sig ulykkeligt, mens han var indlagt til genoptræning i Milano, med romanen ”Farvel til våbnene” som resultat. Du får den skræmmende og spændende fortælling om ”Den store Krig”, der i virkeligheden blev starten på 2. Verdenskrig.

Det her er en fantastisk rejse!

I prisen er inkluderet:

  • Flytransport t/r Kastrup – Venedig
  • Al transfer og bustransport
  • Overnatning på gode hoteller med bad og toilet på alle værelser
  • Halpension med middag og morgenmad ifm. hotelovernatninger
  • Entréer til alle de i programmet nævnte museer og samlinger
  • Alle udflugter og arrangementer
  • Alle skatter og afgifter
  • Historiskkyndig ekspertrejseleder og lokal engelsk-, italiensk- og slovensktalende lokalguider

Tilkøbsmulighed:

  • Enkeltværelsestillæg: DKK 2.100
Dato Rejseleder Depositum Pris
15/09/2020 – 20/09/2020 – Isonzofronten Torsten Granov DKK 2500 DKK 10.945 Bestil

Læs mere om rejselederen

Praktiske oplysninger


Ved bestilling af rejsen autoriserer I, at vi har mulighed for at hæve rejsens pris ved betaling med kreditkort. 

Vi hæver dog kun depositummet med det samme. 

Restbeløbet hæves 2 måneder inden afrejsedag.

Ovenstående vil fremgå af din ordrebekræftelse.