Broen ved Arnhem - Operation Market Garden

  • 17. - 21.september 2020 Jyl/Sjæl
  • Pris:7.735,-
  • Max. deltagerantal: 50
  • Rejseleder: Niels Vistisen

Market Garden var tyskernes sidste sejr, vundet i Holland i september 1944 mod britiske og amerikanske faldskærmstropper. Market Garden var feltmarskal Montgomerys prestigeoperation - og den mislykkedes næsten totalt. Kom tæt på de steder, det gik galt, og få forklaringen på hvorfor.

Nijmegen by led ekstremt hårdt under kampene. Tyskerne beskød den med artilleri, og under forsvaret af byen stak de tyske SS'ere ild til huse. Amerikanske faldskærmstropper kæmpede sig frem fra hus til hus, støttet af Shermankampvogne fra det britiske 30. korps. Målet var broen over Waal - som blev helt afgørende, måske endda meget mere end broen i Arnhem, som slaget ellers er så ikonisk kendt for. Vi besøger begge broer og analyserer slagets gang og udfald.

1. Dag: Afgang Danmark. Kørsel til Eindhoven.

Afgang fra Aalborg kl. 4 med bussen fra Jylland. Fra København afgang kl. 4.45 fra Hovedbanegården ved DGI-byen. Jyllandsbussen kører fra Aarhus kl. 5.45 og fra Fredericia Banegård 7.15 mod grænsen, mens bussen fra København kører over Sjælland og Falster/Lolland til Rødby Færge. Deltagere kan stå på bussen langs motorvejen på begge ruter.

Undervejs i bussen fortæller rejselederen om baggrunden for operationen, om de militære ledere, der på forskellig vis kom til at påvirke den og om de udfordringer militært og geografisk, der fik betydning for udfaldet.

Bussen holder frokost og eftermiddagspauser ved rastepladser med restaurant, så man kan komme ud og strække benene. Der er mulighed for at købe kaffe, øl og vand i bussen. 

 

2. Dag: Neerpelt, Belgien. Arnhem

Vores dag starter ved Joes Bridge ved Neerpeltbrohovedet i Belgien. Her gør vi holdt og ser den nye bro og gennemgår angrebet af Guards Armoured division mod den tyske Kampfgruppe Walther. Herefter følger vi divisionens rute gennem skoven, hvor tyskerne lå i baghold. Vi standser kort og ser området og besøger en lille krigskirkegård. Vi fortsætter gennem Valkensward og igennem Eindhoven mod den lille by Nuenen, hvor ”Band of Brothers” afsnittet ”replacements” omhandler en træfning om et vejkryds. Der er i dag mindeplader, og vi får træfningen gennemgået, både som den foregik i serien, og hvad der i virkeligheden skete. Derfra kører vi til den lille Son-bro, som blev sprængt lige for næsen af amerikanerne.

Vi spiser frokost på en hyggelig skovrestaurant ved det spændende privatejede museum, Wings of Liberation. Det har en omfattende samling våben, køretøjer og uniformer. Sidst på eftermiddagen fortsætter vi til området ved Veghel og Uden. Her er ikke meget at se, men vi gør holdt for at se terrænet, hvor tyskerne i sin tid havde held til at afskære vejen i adskillige timer med store konsekvenser for kampene i Nijmegen. Dagens sidste stop er Gravebroen lidt syd for Nijmegen. Her ser vi skoleeksemplet på, hvordan man erobrer en bro. Og denne bro er helt original. Man kan gå henover broen eller tage med bussen. Aftensmad på egen hånd i Arnhem. Der er mange restauranter i nærheden af hotellet i alle prisklasser og genrer.

Nedkastningerne var enorme under operationen. Tusindvis af faldskærmstropper, transportfly og svævefly. Her ses marker overstrøet med faldskærme og svævefly.

3. Dag: Nijmegen. 82. luftbårne. Arnhem.

Efter morgenmaden kører bussen os til Heumenslusen og de små kanaler syd for Nijmegen. Her hører vi om landezonerne, om 82. Luftbårne, om Reichswald og om det tyske modangreb. Vi skal på grusvej med bussen for at finde selve landezonen for general Gavin og størstedelen af divisionen, men hvor der er udsigt til Tyskland få kilometer derfra. Vi standser også ved Duivelsberg  - djævlebjerget – hvor tyske fallschirmjägere kæmpede indædt mod amerikanske faldskærmssoldater. Vi besøger befrielsesmuseet, som har et særlig godt diorama for Waalovergangen, et sted vi senere skal se i virkeligheden.

Inde i selve Nijmegen by går vi en tur i det smukke parkområde, Valkhof, hvor vi stadig kan sporene og efterladenskaberne fra krigen, bl.a. den sidste maskingeværbunker, som i dag er et lille museum.  Vi starter med at spise frokost på egen hånd og mødes til rundvisning bagefter.

Efter frokost kører vi først ud til industriområdet, hvor angrebet med stormbåde begyndte, og hvorfra de britiske kampvogne støttede angrebet. Bagefter kører vi om på nordsiden af broen, nær Hof Van Holland, hvor stormbådene kom i land, og faldskærmstropperne kæmpede sig op til broen. Det er ikke muligt at køre med vores store bus på de små diger, så gåturen er små 4 kilometer i alt, hvis man vil se mindestenen for Waalovergangen. Vi fortsætter det korte stykke op til den lille by Elst, ca. 8 km fra Arnhem, hvor fremrykningen til sidst stoppede. Aftensmad på egen hånd i Arnhem.

Den kæmpestore bro i Nijmegen blev først erobret 20. september - samme dag som John Frost 2. bataljon i Arnhem måtte opgive forsvaret af broen dér. Broen i Nijmegen blev afgørende for hele slagets udfald.

4. Dag: John Frost. Airborne Museum Hartenstein.

Briterne landede med både faldskærm og svævefly, og vi ser deres landezoner ved Wolfheeze og Ginkel, og derefter følger vi jernbanen et stykke ind mod byen, til stederne hvor faldskærmsbataljonerne og andre styrker kæmpede, men blev stoppet af tysk modstand. Derefter kører vi den rute ind til byen, som John Frost Bataljon tog, og ad hvilken de nåede frem til broen og besatte nordenden. Inde ved broen går vi rundt i området, hvor John Frost kæmpede, og vi går over broen og ser på området omkring den. Vi gennemgår det første tyske angreb, hvor en rekognosceringsbataljon prøvede at kæmpe sig igennem. Bagefter kører vi tilbage til Museum Hartenstein i Oosterbeek. Her er der adgang til museet, som er et af de bedste i Europa, og hvor man godt kan bruge et par timer. Vi spiser frokost enten inde ved broen i Arnhem eller på cafeer ude i nærheden af museet. For dem, som er godt gående, laver vi en gåtur, hvor vi følger det, som hedder ”perimeteren”. Det er ca. 5 km i parklignende omgivelser, hvor faldskærmstropperne holdt stand mod tyskerne, indtil de til sidst måtte evakueres. Undervejs kan man se spor af skyttehullerne, som blev gravet, og få et godt indtryk af terrænet, og vi kommer forbi Kate Ter Horsts hus, ned til Rhinen og forbi den gamle kirke og Hotel Tafelberg, Feltmarskal Models hovedkvarter inden operationen. De, som vælger ikke at tage med på gåturen, kan enten tage bussen ned til floden og mødes med os der, eller forblive på museet og i nærområdet.

Vi slutter dagen af med et besøg på den britiske kirkegård, hvor der nu også ligger polakker begravet, efter at de er blevet rigtig anerkendt for deres indsats i kampene. Vi spiser fælles afslutningsmiddag om aftenen.

5. Dag: Hjemtur.

Vi forlader hotellet og kører gennem Tyskland. Mens vi fortsætter mod grænsen og Puttgarden, resumerer og afrunder rejselederen turens oplevelser. Vi regner med at være i Fredericia kl. 18.30 og i Aarhus og København kl. 20.

Forsvaret af perimeteren i Oosterbeek var hård og langtrukken. Faldskærmssoldaterne fra 1. britiske luftbårne forskansede sig i små skyttehuller, men måtte udstå uafladelige tyske angreb, med både artilleri og kampvogne og sturmgeschutz

Dato Rejseleder Depositum Pris
17/09/2020 - 21/09/2020 - Operation Market Garden Jyl/Sjæl Niels Vistisen kr. 2000 kr. 7.735,00 Bestil

I prisen er inkluderet:

  • Busrejse i moderne langtursbus
  • Overnatning på gode hoteller med bad og toilet på alle værelser
  • Morgenmad 2. – 5. dag, aftensmad 2 dage
  • Entréer til alle i programmet nævnte museer og samlinger
  • Alle udflugter og arrangementer
  • Alle skatter og afgifter
  • Historiskkyndig ekspertrejseleder

Tilllæg for enkeltværelse kr. 1700,-


Kurven er tom.
Cultours Rejseekspert
Vil du høre mere om ?

Ring eller skriv en mail til os så besvarer vi dine spørgsmål:

86 10 86 05
E-mail: rejser@cultours.dk

Se alle
Kundeudtalelser

Afventer kundeudtalelser

Cultours Kataloger
Cultours Kataloger

Bestil vores kataloger. Mere info

Genveje

Aktuelt fra Cultours
  • Normandiet D-dag
    Normandiet D-dag

    Militærhistorisk klassiker.

  • Rejser 2019

    Kataloger for 2019 kan læses/downloades/bestilles her. Alle rejser bliver løbende lagt på hjemmesiden.

  • Rejsekalender

    Hold øje med såvel rejser som arrangementer. Vi har et begrænset antal pladser.

  • Facebook

    Her kan du stille spørgsmål til rejselederen, diskutere og udveksle billeder med andre rejsedeltagere m.m.