Operation Market Garden - Broen ved Arnhem

Market Garden var tyskernes sidste sejr, vundet i Holland i september 1944 mod britiske og amerikanske faldskærmstropper. Market Garden var feltmarskal Montgomerys prestigeoperation - og den mislykkedes næsten totalt. Kom tæt på de steder, det gik galt, og få forklaringen på hvorfor.


1. Dag: Afgang Danmark. Kørsel til Arnhem.

Afgang fra Aalborg kl. 4.00, Aarhus kl. 5.45, Fredericia kl. 7.15 (tog fra Sjælland/Fyn ankommer kl. 7.06, bussen afventer evt. sen togankomst). Opsamling ved byerne langs motorvejen til grænsen. Undervejs i bussen fortæller rejselederen om baggrunden for operationen, om de militære ledere, der på forskellig vis kom til at påvirke den og om de udfordringer militært og geografisk, der fik betydning for udfaldet.

Undervejs holder bussen frokost og eftermiddagspauser ved rastepladser med restaurant, så man kan komme ud og strække benene. Der er mulighed for at købe kaffe, øl og vand i bussen. Efter aftensmaden slentrer vi fra vores hotel de ca. 10 minutter hen til broen i Arnhem.

Undervejs holder bussen frokost og eftermiddagspauser ved rastepladser med restaurant, så man kan komme ud og strække benene. Der er mulighed for at købe kaffe, øl og vand i bussen. Efter aftensmaden gennemgås hele operationen på et stort generalstabskort, så du er klar til de kommende tre dage.

2. Dag: Neerpelt, Belgien.

Vores dag starter ved Joes Bridge ved Neerpeltbrohovedet i Belgien. Her gør vi holdt og ser den nye bro og gennemgår angrebet af Guards Armoured division mod den tyske Kampfgruppe Walther. Herefter følger vi divisionens rute gennem skoven, hvor tyskerne lå i baghold. Vi standser kort og ser området og besøger en lille krigskirkegård. Vi fortsætter gennem Valkensward og igennem Eindhoven mod den lille by Nuenen, hvor ”Band of Brothers” afsnittet ”replacements” omhandler en træfning om et vejkryds. Der er i dag mindeplader, og vi får træfningen gennemgået, både som den foregik i serien, og hvad der i virkeligheden skete. Derfra kører vi til den lille Son-bro, som blev sprængt lige for næsen af amerikanerne.

Vi spiser frokost på en hyggelig skovrestaurant ved det spændende privatejede museum, Wings of Liberation. Det har en omfattende samling våben, køretøjer og uniformer. Sidst på eftermiddagen fortsætter vi til området ved Veghel og Uden. Her er ikke meget at se, men vi gør holdt for at se terrænet, hvor tyskerne i sin tid havde held til at afskære vejen i adskillige timer med store konsekvenser for kampene i Nijmegen. Dagens sidste stop er Gravebroen lidt syd for Nijmegen. Her ser vi skoleeksemplet på, hvordan man erobrer en bro. Og denne bro er helt original. Man kan gå henover broen eller tage med bussen. Aftensmad på egen hånd i Arnhem. Der er mange restauranter i nærheden af hotellet i alle prisklasser og genrer.

Cromwelltanks fra 2. Welsh Guard krydser broen ved Nijmegen I Holland under Operation Market Garden d. 21. september 1944

3. Dag: Nijmegen. 82. luftbårne. Arnhem.

Efter morgenmaden kører bussen os til Heumenslusen og de små kanaler syd for Nijmegen. Her hører vi om landezonerne, om 82. Luftbårne, om Reichswald og om det tyske modangreb. Vi skal på grusvej med bussen for at finde selve landezonen for general Gavin og størstedelen af divisionen, men hvor der er udsigt til Tyskland få kilometer derfra. Vi standser også ved Duivelsberg  - djævlebjerget – hvor tyske fallschirmjägere kæmpede indædt mod amerikanske faldskærmssoldater. Vi besøger befrielsesmuseet, som har et særlig godt diorama for Waalovergangen, et sted vi senere skal se i virkeligheden.

Inde i selve Nijmegen by går vi en tur i det smukke parkområde, Valkhof, hvor vi stadig kan sporene og efterladenskaberne fra krigen, bl.a. den sidste maskingeværbunker, som i dag er et lille museum.  Vi starter med at spise frokost på egen hånd og mødes til rundvisning bagefter.

Efter frokost kører vi først ud til industriområdet, hvor angrebet med stormbåde begyndte, og hvorfra de britiske kampvogne støttede angrebet. Bagefter kører vi om på nordsiden af broen, nær Hof Van Holland, hvor stormbådene kom i land, og faldskærmstropperne kæmpede sig op til broen. Det er ikke muligt at køre med vores store bus på de små diger, så gåturen er små 4 kilometer i alt, hvis man vil se mindestenen for Waalovergangen. Vi fortsætter det korte stykke op til den lille by Elst, ca. 8 km fra Arnhem, hvor fremrykningen til sidst stoppede. Aftensmad på egen hånd i Arnhem.

Britiske 30. korps krydser bro i Nijmegen

4. Dag: John Frost. Airborne Museum Hartenstein.

Briterne landede med både faldskærm og svævefly, og vi ser deres landezoner ved Wolfheeze og Ginkel, og derefter følger vi jernbanen et stykke ind mod byen, til stederne hvor faldskærmsbataljonerne og andre styrker kæmpede, men blev stoppet af tysk modstand. Derefter kører vi den rute ind til byen, som John Frost Bataljon tog, og ad hvilken de nåede frem til broen og besatte nordenden. Inde ved broen går vi rundt i området, hvor John Frost kæmpede, og vi går over broen og ser på området omkring den. Vi gennemgår det første tyske angreb, hvor en rekognosceringsbataljon prøvede at kæmpe sig igennem. Bagefter kører vi tilbage til Museum Hartenstein i Oosterbeek. Her er der adgang til museet, som er et af de bedste i Europa, og hvor man godt kan bruge et par timer. Vi spiser frokost enten inde ved broen i Arnhem eller på cafeer ude i nærheden af museet.. For dem, som er godt gående, laver vi en gåtur, hvor vi følger det, som hedder ”perimeteren”. Det er ca. 5 km i parklignende omgivelser, hvor faldskærmstropperne holdt stand mod tyskerne, indtil de til sidst måtte evakueres. Undervejs kan man se spor af skyttehullerne, som blev gravet, og få et godt indtryk af terrænet, og vi kommer forbi Kate Ter Horsts hus, ned til Rhinen og forbi den gamle kirke og Hotel Tafelberg, Feltmarskal Models hovedkvarter inden operationen. De, som vælger ikke at tage med på gåturen, kan enten tage bussen ned til floden og mødes med os der, eller forblive på museet og i nærområdet.

Vi slutter dagen af med et besøg på den britiske kirkegård, hvor der nu også ligger polakker begravet, efter at de er blevet rigtig anerkendt for deres indsats i kampene. Vi spiser fælles afslutningsmiddag om aftenen.

5. Dag: Hjemtur.

Hjemtur. Vi sætter kursen mod den dansk/tyske grænse.

Vi håber på at være ved Fredericia omkring kl. 18.

John Frost.

I prisen er inkluderet:

  • Busrejse i moderne langtursbus
  • Overnatning på gode hoteller med bad og toilet på alle værelser
  • Morgenmad 2. – 5. dag, aftensmad 2 dage
  • Entréer til alle i programmet nævnte museer og samlinger
  • Alle udflugter og arrangementer
  • Alle skatter og afgifter
  • Historiskkyndig ekspertrejseleder

Tilllæg for enkeltværelse kr. 1700,-


Kurven er tom.
Cultours Rejseekspert
Vil du høre mere om ?

Ring eller skriv en mail til os så besvarer vi dine spørgsmål:

86 10 86 05
E-mail: rejser@cultours.dk

Se alle
Kundeudtalelser

Afventer kundeudtalelser

Cultours Kataloger
Cultours Kataloger

Bestil vores kataloger. Mere info

Genveje

Aktuelt fra Cultours
  • Normandiet D-dag
    Normandiet D-dag

    Militærhistorisk klassiker.

  • Rejser 2019

    Kataloger for 2019 kan læses/downloades/bestilles her. Alle rejser bliver løbende lagt på hjemmesiden.

  • Rejsekalender

    Hold øje med såvel rejser som arrangementer. Vi har et begrænset antal pladser.

  • Facebook

    Her kan du stille spørgsmål til rejselederen, diskutere og udveksle billeder med andre rejsedeltagere m.m.