Østprøjsen – busrejse til militærhistoriske mål

  • 18. - 24. april 2020
  • Pris:8.985,-
  • Max. deltagerantal: 45
  • Rejseleder: Poul Grooss

Gennem Polen til Tannenberg og Ulveskansen, Stauffenbergs attentat, besøg i ridderborgen Marienburg og kz-lejren Stutthof, tid i Gdansk og ophold i Peenemünde.


1. Dag: Gennem Nordtyskland til Polen. Seelower Höhen-museet.

Afgang fra Aalborg kl. 5.00, Aarhus kl. 6.45 og Fredericia banegård kl.8.15 (tog fra Sjælland/ Fyn ankommer kl. 8.06, bussen afventer evt. sen togankomst). Videre mod den tyske grænse og gennem Nordtyskland mod Berlin. Vi kører nord om Berlin. Da marskal Zhukovs angreb Berlin i 1945, udgik angrebet fra Oder-sletten mod Seelower Höhen d. 16. april. Vi besøger museet ved Seelower Höhen, inden vi passerer den polske grænse.
Vi overnatter i Polen.


Ugerevy fra juli 1942. Hitler tager imod Mannerheim på "banegården", som vi også besøger. Vi får også et kig ind i Hitlers hovedkvarter.

2. Dag: Wolfsschanze. Tannenberg.

Vi kører mod øst og passerer stedet, hvor Tannenbergslaget fandt sted i august 1914. Her vandt Hindenburg og Ludendorff en af 1. Verdenskrigs største sejre. Vi finder stedet, hvor det store Tannenberg-monument lå. Her blev Hindenburg gravsat i 1934. I dag er kun lidt af fundamentet synligt, da selve monumentet blev sprængt i forbindelse med krigsafslutningen. Ved Wolfsschanze skal vi bo på hotel et par hundrede meter fra selve attentatstedet.
Inden indkvartering når vi første besøg i området, bl.a. ved “banegården”, hvor Mussolini, Mannerheim og mange flere blev modtaget af “Føreren”. Inden da har vi også besøgt stedet for det første slag ved Tannenberg i 1410 og gennemgået Polens historie.


3. Dag: Wolfsschanze og Himmlers bunker

Om formiddagen er der rundvisning i Wolfsschanze, Hitlers hovedkvarter. Byggearbejdet begyndte i sommeren 1940. Til de naturlige hindringer, som de mange søer i området udgjorde, tilføjede man pansergrave, minefelter og pigtrådsspærringer for at gøre området helt utilgængeligt. Wolfsschanze blev anlagt fjernt fra de store færdselsårer, dog med en jernbane i nærheden. På den yderst hemmelige og stærkt bevogtede byggeplads opstod Førerhovedkvarteret opdelt i 3 zoner. Den inderste zone var forbeholdt Hitler og hans nærmeste medarbejdere. Her havde Føreren selv, Bormann, Keitel, Göring og nogle få andre nære medarbejdere deres personlige bunkere. I zone 2 boede hærstaben, og her var officersmesse, fjernskrivercentral og forbindelsesstab til flåde og luftvåben. Zone 3 omslutter zone 1 og 2. Her var panserværnsstillinger og luftværnskanoner m.v. Vi får en rundvisning af en lokal ekspert på området, og vi besøger bunkere, hvor det kan ske uden fare for liv og lemmer. Vi ser bl.a. Speers og Görings huse eller rettere det, der er tilbage af dem, og vi skal stå på stedet, hvor oberst Claus von Stauffenbergs mislykkede attentat mod Hitler fandt sted 20. juli 1944. Vi besøger flyvepladsen, hvorfra Stauffenberg flygtede mod Berlin. Efter frokost besøger vi Mauerwald, hvorfra den tyske overkommando styrede hærens logistik. Vi besøger også Hochwald, hvor Heinrich Himmler havde en stor kommandobunker. Vi kører herfra til Danzig/Gdansk, hvor vi skal bo i tre nætter midt i byen. Danzig blev stærkt beskadiget af bombardementer og artilleribeskydning i krigens slutfase. Den er nu helt genopbygget og er en af Polens smukkeste og mest populære byer.


4. Dag:

KZ-lejren Stutthof, ridderborgen Marienburg (Malbork) og fortet ”Westerplatte”.

KZ-lejren Stutthof modtog i oktober 1943 et stort antal danske kommunister. I bogen “Rapport fra Stutthof” giver Martin Nielsen, der selv var fange i lejren, en realistisk og rystende skildring af livet i Stutthof. Lejren er nu et museum.

Herefter kører vi til Marienburg, i dag Malbork, som var Den tyske Ridderordens hovedkvarter fra 1309 til 1454. Den tyske Ridderorden var et af forbillederne for opbygningen af SS. Marienburg er en enorm fæstning (på UNESCOs verdenkulturarvsliste). I middelalderen blev borgen, der er omgivet af en 4,5 m høj ringmur, kaldt “Det største bjerg af tegl nord for Alperne”. Efter frokost får vi en rundvisning på borgen.

Vi besøger også Westerplatte i udkanten af Gdansk. Det var her, det første skud i 2. verdenskrig den 1. september 1939 kl. 04.47 blev affyret fra det forældede tyske slagskib “Schleswig-Holstein”. Vi ser resterne af befæstningen, hvor der blev kæmpet hårdt i den første uge af krigen.

Det estimeres at fra august til november 1944 blev mere end 1450 mennesker, de fleste af dem kvinder, gasset i Stutthof. Mindst 65.000 mennesker er blevet slået ihjel i Stutthof, men det vides ikke hvor mange af dem blev gasset.

5. Dag: Gdansk/Danzig.

Anden Verdenskrigs første kampe og krigsforbrydelser fandt sted i Gdansk. Du besøger posthuset, som blev angrebet af SS-Heimwehr Danzig. Du ser også Mariakirken, den smukke Mariacka-gade og mindesmærket skibsværftsarbejderne, der blev dræbt under urolighederne i 1970. Efter frokost besøger vi det nye, kontroversielle museum for den anden verdenskrig, og du kan eventuelt på egen hånd besøge ”Solidaritetsmuseet”, men der er meget at se i den smukke by.


V-2 under prøveopsendelse ved Peenemunde i 1943

6. Dag: Mod vest over Oder til Peenemünde med V-1 og V-2 forsøgsområde

Vi forlader Danzig/Gdansk og kører mod vest. Vi kører til Swinemünde, der ligger ved Oder-flodens udløb i Østersøen. Vi tager færgen over floden og befinder os nu på øen Usedom. Herfra kører vi over grænsen til Tyskland. På øens nordlige spids ligger Peenemünde. Her var nazisternes forsøgs- og forskningsområde for V-1 og V-2 våbnene. I dag findes nogle af bygningerne stadig, og i et stort kraftværk er der indrettet et museum for forskningen og udviklingen af raketterne. Vi ser museet og området, hvor forsøgene blev foretaget. Det meste er endnu afspærret, angiveligt på grund af sprængfare. Vi overnatter i Greifswald.


7. Dag: Hjemrejse

Afgang mod Danmark. Vi kører ad den nordlige motorvej mod Danmark. Vi passerer Rostock i løbet af formiddagen, og deltagere fra Lolland-Falstter/Sjælland/Københavnsområdet kan blive kørt til færgen i Rostock og blive sat af her. Herfra tager det kortere tid for deltagerne øst for Storebælt at nå hjem. Vi passerer ikke Rostock på udrejsen. Påstigning for deltagere øst for Storebælt er i Fredericia på udrejsen. Vi regner med at være i Fredericia ca. kl. 18.00, i Aarhus ca. kl. 19.30 og i Aalborg ca. kl. 21.00.


Dato Rejseleder Depositum Pris
18/04/2020 - 24/04/2020 - Østpreussen Poul Grooss kr. 2000 kr. 8.985,00 Bestil

I prisen er inkluderet:

  • Busrejse i moderne langtursbus
  • Overnatning på hoteller
  • Enkelt overnatning i Ulveskansen
  • Morgenmad og middag alle dage (dog ikke middag dag 4 og 7)
  • Frokost dag 2, 4 og 6
  • Entréer til alle de i programmet nævnte museer og samlinger
  • Alle udflugter og arrangementer
  • Alle skatter og afgifter
  • Mappe med kort og andet materiale, der udleveres i bussen
  • Historiskkyndig ekspertrejseleder

Tilkøbsmuligheder:

Enkeltværelse kr. 2.000,-


Kurven er tom.
Cultours Rejseekspert
Vil du høre mere om ?

Ring eller skriv en mail til os så besvarer vi dine spørgsmål:

86 10 86 05
E-mail: rejser@cultours.dk

Se alle
Kundeudtalelser

Afventer kundeudtalelser

Cultours Kataloger
Cultours Kataloger

Bestil vores kataloger. Mere info

Genveje

Aktuelt fra Cultours
  • Normandiet D-dag
    Normandiet D-dag

    Militærhistorisk klassiker.

  • Rejser 2019

    Kataloger for 2019 kan læses/downloades/bestilles her. Alle rejser bliver løbende lagt på hjemmesiden.

  • Rejsekalender

    Hold øje med såvel rejser som arrangementer. Vi har et begrænset antal pladser.

  • Facebook

    Her kan du stille spørgsmål til rejselederen, diskutere og udveksle billeder med andre rejsedeltagere m.m.