Normandiet, Jersey og GuernseyWolfsschluct, St Malo

Rejsens største oplevelser

  • Belgiens største grænsefort Eben Emael
  • Stederne, hvor Rommel og Guderian gik over Meuse-floden
  • Eisenhowers hovedkvarter
  • Guernsey med pejletårne, velbevarede tyske befæstningsanlæg og bunkere
  • Jerseys restaurerede tyske anlæg og Det underjordiske Hospital
  • St. Malo
  • En af de bedste Calvados-producenter i Normandiet
  • Batteri Todt, V2- og V3-affyringsanlæg nær Calais

Atlanterhavsvolden og Maginotlinjen! Forsvarsbyggerier over hundreder af kilometer. Beton i astronomiske mængder. Over jorden, under jorden, langs med jordoverfladen, ud mod havet, i raffinerede anlæg og veludstyrede overvågningstårne! Armeret og udstyret med alle tænkelige finesser og mekanismer. Det er enorme bygningsmæssige betonkonstruktioner, denne rejse præsenterer dig for.

I Normandiet besøger vi Batteriet Merville, Villers-Bocage, Avranche og Mortain. På Kanaløerne, Guernsey og Jersey, besøger vi Atlantvoldens mest velbevarede bunkere.

Afrejsedatoer: 5. juni 2020

Pris: 17.885,-,- | Max. deltagerantal: 40 | Rejseleder: Torsten Granov

Dag til dag program

Dag 1: Grænsefortet Eben Emael
Dag 2: Eisenhowers hovedkvarter i Reims. Togvognen i Compiègne
Dag 3: Merville. Villiers-Bocage, Avranches, Guernsey
Dag 4: Guernsey. Museet for den tyske besættelse. Flådens hovedkvarter
Dag 5: The Channel Islands Military Museum. Jersey War Tunnels.
Dag 6: Jersey. St. Helier
Dag 7: Færge til St. Malo. Mortain, Besøg på gård hos Calvadosbonde
Dag 8: Batterie Todt v. Kap Griz Nez. Affyringsbunker for V3, La Coupole
Dag 9: Hjemrejse

Dato Rejseleder Depositum Pris
05/06/2020 – 13/06/2020 Normandiet, Guernsey og Jersey Torsten Granov DKK 3500 DKK 17.885,00 Bestil

Udførlig rejsebeskrivelse

DAG 1: AFREJSE. GRÆNSEFORTET EBEN EMAEL

Afgang fra Aarhus kl. 5.45 og fra Fredericia kl. 7.15 (tog fra Sjælland/Fyn ankommer kl. 7.06, bussen afventer evt. sen togankomst). Der er opsamling langs motorvejen til grænsen. 

Under turen gennem Tyskland bliver der introduceret til de steder, vi skal se undervejs, og de bliver sat ind i en større militær og historisk ramme. Sidst på eftermiddagen når vi frem til det store belgiske grænsefort Eben Emael. Det skulle beskytte landet mod Tyskland. De belgiske grænseforter var tænkt som en forlængelse af Maginotlinjen og blev stærkt udbygget mellem 1. og 2. verdenskrig. Fortet blev erobret på under 48 timer umiddelbart efter tyskernes overfald på Belgien 10. maj 1940. Der blev her for første gang anvendt svævefly til et militært angreb. Vi ser fortet udefra og går op til området, hvor de tyske svævefly landede.

DAG 2:WOLFSSCHLUCHT. EISENHOWERS HOVEDKVARTER I REIMS. TOGVOGNEN I COMPIÈGNE


Vi kører via Dinant ved Meuse-floden til stedet, hvor Rommel krydsede Meuse-floden og videre til Brûly-de-Peche til det beskedne førerhovedkvarter Wolfsschlucht, hvor Hitler opholdt sig under en del af frankrigsfeltoget i 1940. Herfra kører vi sydpå til Reims, hvor vi ser det rum i general Eisenhowers hovedkvarter, hvor han modtog tyskernes overgivelse 8. maj 1945. Stedet er i dag indrettet som et lille museum. Fra Reims kører vi til Compiégne-skoven, hvor vi ser togvognen og stedet, hvor tyskerne overgav sig efter 1. verdenskrig og franskmændene i 1940 efter nederlaget til tyskerne. Vi overnatter vest for Compiégne.

DAG 3: MERVILLE, VILLIERS-BOCAGE, AVRANCHES, GUERNSEY

Vi fortsætter mod vest for at se nogle af de steder, hvor der blev kæmpet hårdt omkring Caen. Vi begynder ved artilleribatteriet ved Merville, hvor oberst Otway natten til den 6. juni 1944 med en alt for lille styrke gjorde det næsten umulige: at erobre det vigtige artilleribatteri, der kunne være farligt for invasionsskibene og soldaterne på Sword-invasionsstranden. 

Vi passerer også Carpiquet-flyvepladsen på vej til Villers-Bocage for at se det sted, hvor det tyske panser-es Michael Wittmann holdt med sin Tiger d. 13. juni, inden han begyndte beskydningen af de engelske kampvogne. Hans angreb resulterede i engelske tab på 25 kampvogne. Herfra tager vi til Pontaubault ved Avranche. Pontaubault var en af de eneste intakte broer, der kunne benyttes af Pattons panseraméer ved udbruddet fra Normandiet, Operation Cobra. Vi ser også den tyske kirkegård Mont d´Huisnes, hvor mange af de faldne fra slutkampene i Normandiet ligger. Vi kører herefter mod St. Malo. Vi tager færgen til Guernsey, hvor vi efter ankomst kører til vort hotel og spiser aftensmad.

DAG 4: GUERNSEY. MUSEET FOR DEN TYSKE BESÆTTELSE, FLÅDENS HOVEDKVARTER


Kanaløerne var den eneste del af det engelske territorium, der var besat af tyskerne under 2. verdenskrig. Under krigen blev øerne kraftigt befæstet, og der var en stor tysk garnison. Vi tilbringer dagen på Guernsey, der byder på mange spændende museer, befæstninger og bunkeranlæg. Vore venner fra organisationen Festung Guernsey ledsager os og viser os steder, hvor der normalt ikke er offentlig adgang. Vi tager til øens nord- og vestside og ser Museet for den Tyske Besættelse, et af de allerbedste museer på Kanaløerne. Vi besøger også et velbevaret tysk pejletårn og flådens hovedkvarter og flot restaurerede bunkere. Sidst på eftermiddagen tager vi færgen til Jersey, hvor vi skal bo i tre nætter. 

DAG 5: THE CHANNEL ISLANDS MILITARY MUSEUM. JERSEY WAR TUNNELS


Der er meget at se på Jersey, og vi tager med bus rundt på øens vestside, hvor vi skal se nogle af tyskernes mest imponerende installationer, bunker- og befæstningsanlæg, som er forbavsende velbevarede. Der er ikke gjort mange forsøg på at fjerne det tyske kystforsvar. Vi besøger det imponerende Noirmoir Point med mange bunkere og velbevarede store underjordiske anlæg. Det tyske anlæg ved La Corbière ser vi også i løbet af dagen. Vi besøger The Channel Islands Military Museum, hvor dele af den spændende samling er til salg.

DAG 6: JERSEY. ST. HELIER 

Vi ser mange flere af øens militærinstallationer og går en tur i hovedbyen St. Helier. Vi besøger også det fremragende Jersey War Tunnels Museum, indrettet i de gange som fungerede som hospital for tyske soldater efter Invasionen.

Der vil også være tid til at se sig omkring på egen hånd i St. Helier. 

DAG 7: FÆRGE TIL ST. MALO. MORTAIN. BESØG PÅ GÅRD HOS EN CALVADOS-BONDE

Om morgenen sejler vi fra St. Helier til St. Malo. Herfra fortsætter vi mod Mortain, hvor tyskernes forsøg på modangreb og afskæring af de amerikanske panserstyrker mislykkedes. Det endte med katastrofen ved Falaise og tyskernes fuldstændige nederlag i Normandiet. Ved Mortain kører vi op på det højdedrag, der blev hårdnakket forsvaret af en lille amerikansk enhed, der var medvirkende til, at det tyske modangreb blev en fiasko. Inden vi fortsætter nordpå, besøger vi en bondegård, hvor der fremstilles en af verdens bedste Calvados – den kendte æblebrændevin.

DAG 8:  BATTERIE TODT V. KAP GRIZ NEZ. V-3 AFFYRINGSBUNKER, LA COUPOLE

Vi begynder dagen med at besøge den store kystartilleribunker Batterie Todt ved Cap Griz Nez mellem Boulogne-sur-Mer og Calais. Det var Batterie Todt, der altid blev afbildet i tyske propagandablade, når man ønskede at fremstille Atlanterhavsvoldens styrke. Selvom batteriet oprindelig var planlagt, før nogen tænkte på Atlanterhavsvolden, indgik det i befæstningen. Kanonerne i Batterie Todt kunne beskyde England hen over Kanalen. Der er i dag et spændende museum i kanonstillingen. Fra Batterie Todt kører vi først til stedet, hvor V3 affyringsbunkeren ligger. Derefter kører vi til La Coupole, en kæmpemæssig betonhal, hvor V2 raketterne blev klargjort, inden de blev trukket udenfor og affyret mod London. Kuplen huser i dag et museum bl.a. om de tyske hemmelige våben. Vi fortsætter nordpå gennem Belgien til Tyskland, hvor vi overnatter.

DAG 9: HJEMREJSE

Vi kører gennem Tyskland nordpå og regner med at være i Fredericia kl. 18.00.

Eben Emael

Allerede på udrejsedagen møder du det første kæmpemæssige anlæg, Eben Emael, som er en lille del af Maginotlinjen beliggende ved Albert Kanalen i Belgien. I forsvarsøjemed havde mellemkrigstidens politikere blikket fæstnet tilbage på 1. Verdenskrigs frygtelige skyttegravskampe, og der var enighed om, at det aldrig skulle ske igen. Det resulterede bl.a. i opførelsen af Maginotlinjen. Et af den tids største permanente befæstningsanlæg med plads til i tusinder af soldater. Du ser, hvad man anså for at være et fuldstændig uindtageligt belgisk grænsefort – som blev overrumplet af virkeligheden og nedkæmpet på bare et par dage. Der var dræbte og sårede på begge sider, og mere end 1000 belgiske soldater blev taget til fange.  

Wolfsschlucht, togvognen i Compiègne

En gammel togvogn! Du står i Compiègne-skoven og ser noget af det, der er mest symbolladet i forholdet mellem Frankrig og Tyskland: Den vogn, der blev brugt, da tyskerne som tabere d. 11. november 1918 måtte underskrive 1. Verdenskrigs fred, og som godt 20 år senere, d. 21. juni 1940, som et ”tak for sidst” lagde rum til franskmændenes kapitulation til netop Tyskland.

Du besøger landsbyen Brûly-de-Peche, der fik den tvivlsomme ære at få lov til at lægge lokaliteter til en stor del af Hitlers stab og deres nødvendige arbejdsrum under felttoget, og når du senere står i Wolfsschlucht, er du for alvor tilbage ved Det 3. Riges mest sejrrige dage: besættelsen af Belgien og mest af alt Frankrig. Du kommer ind i Hitlers stadig intakte lille beskyttelsesbunker, og du går rundt i de forsvarsanlæg, der blev anlagt til at modstå luftbombardement og mulige nærkampe, og hvor mange tyske toppolitikere og hærledere, bl.a. Göring, Keitel, Jodl og Engel, kom på besøg i løbet af den måned i 1940 Føreren tilbragte i skoven. Efter Frankrigs kapitulation forlod Hitler stedet og kom ikke tilbage.

Michael Wittmann. Soldaterkirkegårde

Når du står i den lille by Villers-Bocage, der ligger 30 km fra Caen og 25 km fra Bayeux, er du ved en af de vigtigste færdselsårer både for de fremrykkende allierede og de tilbagetrækkende tyske styrker. Du besøger den lille by og ser, hvor det tyske panser-es, Michael Wittmann, 13. juni 1944 en uge efter invasionens start i sin Tiger sammen med sit mandskab med legendarisk og taktisk dygtig koldblodighed udraderede 25 engelske kampvogne.

Du oplever også den anden side af de voldsomme kampe, når du besøger den tyske kirkegård Mont d´Huisnes, et benhus eller mausoleum over 11.956 faldne tyske soldater, mange kun store drenge, der her har fået deres sidste hvilested med udsigt til Mont Saint-Michel, og senere en amerikansk kirkegård i nærheden af St. James med 4410 begravede.

Guernsey og Jersey

Nu er du kommet til England! Til den eneste del af landet der blev besat af tyskerne under krigen. Du ser nogle af de største og mest velbevarede tyske anlæg og får et fantastisk indblik i de særdeles barske vilkår befolkningen på de 4 normanniske øer måtte leve under i løbet af krigen. Det flotte bevaringsarbejde, du kommer til at se resultatet af, skyldes private, som din rejseleder kender og præsenterer dig for! Du står og kigger ud over havet fra et af de intakte tyske pejletårne, du går rundt i enorme velpassede bunkeranlæg, og du besøger fine, små museer med krigen som emne. Du kommer på besøg i det hospital sprængt ud i klippen, der var planlagt til at modtage sårede tyske soldater efter den landgang på det engelske fastland, der aldrig kom, og du hører om manglende forsyninger, der næsten ledte til hungersnød. Du får en overvældende viden om de smukke øer med tropisk klima og deres vilkår under 2. Verdenskrig.

St. Malo, Mortain

Den gamle by, St. Malo, blev på det nærmeste jævnet med jorden, da invasionsstyrkerne troede, den gemte et tysk hovedkvarter med et ikke ringe antal soldater, og bombede den i grus. Du oplever den fascinerende lille genopbyggede by gemt bag bymurene. Når du forlader St. Malo, er det for at stå, hvor en lille indesluttet amerikansk bataljon i 6 dage i begyndelsen af august 1944 hårdnakket forsvarede Højde 314 ved Mortain mod en talstærkt overlegen tysk panserdivision. Dermed forhindrede de, at det desperate tyske modangreb, Operation Lüttich, lykkedes.

Batterie Todt, La Coupole

Lidt syd for Calais og ved et af de smalleste steder af Kanalen mellem England og Frankrig ligger Batteri Todt. Når du går rundt inde i det monstrøse bunkeranlæg og i udstillingsområdet udendørs og ser over mod Dover, forstår du hvor farlig en mission D-dag var.   

Et af Nazitysklands farligste våben var V1, V2 og V3. Selv om fremstillingen foregik meget længere østpå, går du her ned i et enormt stort affyringsanlæg til V2- og V3-raketterne. La Coupole. Bygget af Organisation Todt ved hjælp af slavearbejdere. Hitlers problemer med kampen mod England fik ham til at prioritere disse nye våben højt, og her ser du det kæmpemæssige bygningsværk hvor klargøring og affyring skulle foregå.

Denne rejse er så stor, at hele programmet ikke kan beskrives, det skal opleves!

I prisen er inkluderet:

  • Busrejse i moderne langtursbus
  • Overnatning på gode hoteller med toilet og bad på værelserne
  • Entréer til alle de i programmet nævnte museer og samlinger
  • Færgebilletter St. Malo – Guernsey, Guernsey – Jersey, Jersey – St. Malo
  • Alle udflugter og arrangementer
  • Morgenmad alle dage og middag alle aftenener undtagen 6. dag
  • Alle skatter og afgifter
  • Mappe med materiale og kort der udleveres i bussen
  • Historiskkyndig ekspertrejseleder

Tilkøbsmulighed:

  • Enkeltværelse kr. 2.800,-

Billeder og videoer fra rejsen

Dato Rejseleder Depositum Pris
05/06/2020 – 13/06/2020 Normandiet, Guernsey og Jersey Torsten Granov DKK 3500 DKK 17.885,00 Bestil

Læs mere om rejselederen

Læs rejseledernes kommentarer til rejsen:

Det første der slår en militærhistorisk interesseret, der besøger Kanaløerne, er, hvor meget der er at se, hvor godt det er bevaret, og hvor omhyggeligt meget er restaureret.


En meget stor del af al den beton, som tyskerne brugte fra den spanske grænse til Nordnorge, blev anvendt på øerne Guernsey, Jersey og Alderney.


Efter krigen blev mange af bunkeranlæggene, tunnellerne og stillingerne fyldt med sand, blokeret eller anvendt af lokalbefolkningen. Meget af det tyske materiel blev taget af lokalbefolkningen og gemt. Derfor finder man i dag mange tyske anlæg, der er i forbavsende god stand, eller som har været relativt nemme at restaurere.


Fra officiel side gøres der ikke meget på øerne for at bevare denne “tyske” arv. Til gengæld er der mange lokale frivillige, der deltager i restaurering og genopbygning af de tyske anlæg. Der findes også en forening, Channel Islands Occupation Society, der er meget aktiv i arbejdet, både det praktiske restaurerings- og bevaringsarbejde og i arbejdet med at udbrede kendskabet til den periode i øernes historie, da de fra juni 1940 til maj 1945 var besat af tyskerne.


Når man besøger øerne, vil man se tyske bunkeranlæg, stillinger og andre spor af tyskernes tilstedeværelse, mens kun få officielle museer beskæftiger sig med denne del af øernes historie. Vi har derfor allieret os med nogle af de frivillige, der arbejder meget seriøst med bevaringsarbejdet på trods af den mangelfulde støtte fra officiel side. Det er betegnende, at det bedste museum for besættelsestiden er privat. Det ligger på Guernsey, og lederen og ejeren Richard Heaume har den mest interessante samling af genstande fra perioden.  Der er plakater med bekendtgørelser, medaljer, aviser, større køretøjer, våben, uniformer og billeder. Når vi besøger museet, viser Richard samlingen frem med berettiget stolthed.


De guider, som vi bruger på øen, er alle aktive medlemmer af Channel Islands Occupation Society eller med i underafdelingen Festung Guernsey. Derfor kan vi besøge bunkeranlæg, der kun er åbne få dage om året, vi kommer til at besøge private samlinger, og på Guernsey arrangerer de som regel et besøg i en af de underjordiske tunneller, hvor de efterladte køretøjer står, som da de blev anbragt efter krigen.


På Jersey besøger vi det største offentlige museum på øerne,”The War Tunnels”. Det er et meget spændende og moderne museum, der fortæller om besættelsestiden og befolkningens forhold under krigen. Turens største oplevelser er dog for de fleste deltagere i rejserne til Guernsey og Jersey, når vi bevæbnede med lommelygter besøger de intakte bunkere og forladte tunneller, selv om det er mørkt, selv om rustne genstande ligger i gangene, og fugten driver ned ad væggene!


Hvis du vil have en helt speciel oplevelse, kan du tage med til Guernsey og Jersey og møde vore venner Richard, Paul, Martin, Shaun, David og alle de andre, der er begejstrede over at få lov til at vise interesserede danskere deres ø og nogle af de hemmeligheder, den gemmer.


Med venlig hilsen


Torsten Granov

Praktiske oplysninger

Ved bestilling af rejsen autoriserer I at vi har mulighed for at hæve rejsens pris ved betaling med kreditkort.
Vi hæver dog kun depositummet med det samme.
Restbeløbet hæves først 2 måneder inden afrejsedag.
Dette fremgår også af den ordrebekræftelse I modtager ved bestilling af rejsen.