Du får den skræmmende og spændende fortælling om ”Den store Krig”, der i virkeligheden blev starten på 2. Verdenskrig.
De bedst bevarede slagmarker med skyttegrave og stillinger. Her vandt Rommel Tysklands højeste militære orden og her var Hemmingway ambulancefører og samlede stof til sin første roman ”Farvel til våbnene”. Vi besøger alle steder, museer og monumenter. Afgang fra både Billund og Kastrup.
DATO
Rejseleder
Depositum pr. person
Pris
Dag 1: Italiens største monument for de faldne i 1. Verdenskrig, Gorizia.
Dag 2: Museet i Gorizia, Isonzodalen, Bovec.
Dag 3: Frontlinjen ved Ravelink, Private museer og samlinger.
Dag 4: Stillinger i Kolovrat-bjergkæden. Museet for kampene ved Isonzo-fronten. Kobarids/Caporettos historiske sti.
Dag 5: Hjemrejse.
Vi tager med fly fra Kastrup til Venedig. Her venter vor bus, der bringer os til det største italienske monument for de faldne i 1. Verdenskrig. Her hviler ca. 100.000 faldne italienere. Monumentet ligner, hvad det er, fascistisk propaganda. På 22 gigantiske trappetrin er indskrevet navnene på de kendte faldne samt antallet af de ukendte. Vi besøger også det lille museum, der findes ved monumentet. Vi fortsætter de få kilometer til grænsebyen Gorizia, hvor vi overnatter.
Om formiddagen besøger vi Gorizias meget spændende museum for 1.Verdenskrig. På museet vises den italienske side af kampene. Fra Gorizia kører vi langs Isonzo-floden, hvor vi passerer steder kendt fra Hemingways roman ”Farvel til våbnene”.
Inden vi kommer til den centrale by Tolmein, besøger vi et af de østrig-ungarske støttepunkter med udhuggede skyttegrave, huler til kanoner og lyskastere. Stillingen er udførligt omtalt i Rommels fægtningsberetning. Stedet var udgangspunktet for hans berømte angreb på de italienske linjer. Vi gør holdt i Tolmein inden vi fortsætter gennem Isonzo-dalen forbi byen Kobarid/Carparetto/Karfreit til vort hotel. Her skal vi bo i 4 nætter.
Om formiddagen ser vi frontlinjen med skyttegrave ved Ravelink, hvor 1. og 2. skyttegravslinje stadig er tydelige i terrænet. Vi kører videre til stedet, hvorfra et af 1. Verdenskrigs mest vellykkede tyske gasangreb fandt sted. Vi besøger også mindesmærket for de mange italienske ofre for angrebet. Angrebet var begyndelsen til det særdeles vellykkede modangreb i 1917, der rullede den italienske front flere hundrede kilometer tilbage. Det var i forbindelse med dette modangreb, at Rommel erobrede vigtige bjergpas og tog flere hundrede fanger. På vej tilbage til Bovec besøger vi et af de små, private museer, som lokale samlere har opbygget af ting, som blev efterladt, eller som dukker op af jorden eller findes i afsidesliggende bjergegne.
Deltagere, der har lyst, kan om eftermiddagen deltage i en lidt længere vandretur til en af de fjernere liggende stillinger. Turen foregår i et kuperet terræn og varer ca. 2 timer. De øvrige kan slappe af i Bovec.
Vi begynder dagen med at køre til Kolovrat-bjergkæden. Her finder vi nogle af de mest velbevarede stillinger på Isonzo- fronten. Her er restaurerede skyttegrave, huler og udsigtspunkter, hvor man får et godt indtryk af frontens forløb og vanskelighederne ved at kæmpe i dette terræn. Området ligger på grænsen mellem Slovenien og Italien, og tidligere gik grænsen mellem Jugoslavien og Italien her. Selvom grænsen ikke var så udbygget her som andre steder langs ”Jerntæppet”, var den velbevogtet, og her finder vi også ruiner af de jugoslaviske grænsetroppers huse. Det var her, Rommel omgik den stærke italienske position og sneg sig bag den italienske forsvarslinje til flere bjergtoppe, som han erobrede. Det var især for denne bedrift, han fik sit ”Pour le Mérite”. Vi fortsætter herfra til Kobarid/Caporetto/Karfreit, hvor vi besøger det udmærkede museum for kampene ved Isonzo-fronten. Museet giver et godt indtryk af de forhold, man kæmpede under, og af soldaternes liv langs fronten. Til sidst går vi en tur ad en del af Kobarids historiske sti. Vi besøger også det lokale monument for de italienske faldne, også indviet af Mussolini.
Efter morgenmaden kører vi til Venedig. Vort fly går om eftermiddagen, og vi vil være tilbage i Kastrup først på aftenen.
Tilkøbsmuligheder:
ANDRE MILITÆRHISTORISKE REJSER
DATO
Rejseleder
Depositum pr. person
Pris
Torsten Granov er direktør for Cultours. Torsten Granov har rejst over hele verden og ledet mange rejser til nære og fjerne egne af kloden. Torsten Granov er cand. mag. i fransk og historie og har bl.a. undervist i fransk historie på Århus Universitet. Han er grundlægger af rejsebureauet Cultours og har ledet mange ture verden over.
Torsten har boet i Provence i flere perioder og er desuden forfatter til bøger om provençalsk mad og om trøfler. Torsten Granov har gennem årene opbygget et stort netværk af lokale kontakter i Provence. Deltagerne i rejserne til Provence kan få oplevelser, som kun få besøgende har mulighed for. Desuden har Torsten Granov i mange år beskæftiget sig med trøfler, som entusiast, foredragsholder og som forfatter til “En bog om trøfler”. Torsten er desuden medlem af det franske trøffelbroderskab “Confrerie de la Truffe Noire et de la Gastronomie”.
Torsten har ledet ture verden over og bl.a. besøgt Vietnam mange gange. Her har han samarbejdet med Det vietnamesiske Kulturministerium. Torsten er formand for Hués venner i Danmark og har et indgående kendskab til Vietnams historie, samfund og kultur. Torsten Granov har besøgt militærhistoriske steder og installationer over det meste af verden. Han har især beskæftiget sig indgående med Normandiet og Invasionskysten, herunder invasionshistorien, og er forfatter til bogen “D-Dag, optakten, dramaet og efterspillet”.
Den bedste militærhistoriske og lokalbiografiske ekspertise ledsager dig hele vejen på denne rejse tilbage til de gamle kampområder i grænseegnene mellem Italien og det daværende Østrig-Ungarn. Italien støttede i 1915 – 1918 Ententemagterne, som var Frankrig, Rusland, Storbritannien og deres allierede mod Centralmagterne, der bestod af Tyskland, Østrig-Ungarn og Osmannerriget med deres forbundsfæller. Italien var gået med entente magterne i 1915 da Storbritannien havde lovet Italien store landområder, når krigen var vundet. Dette løfte blev ikke indfriet, og de spændende fakta herom fortælles undervejs af rejselederen.
Du befinder dig straks midt i det tidligere kampområde. Du er ved Isonzofloden som af nogle kaldes for den smukkeste flod i Europa. Her oplever du hvor vanskeligt et terræn tropperne dengang skulle forsøge at udføre store militære bedrifter i. Du besøger skyttegrave, noget af det 1. Verdenskrig huskes for, dog ikke gravet i jord og mudder, men sprængt, gravet og bygget i totalt uvejsomt terræn i de alpine klipper. Du kommer til at se de klippehuler – mange stadig næsten uberørte af de forløbne 100 år – soldaterne skulle forsøge at forsvare og kæmpe sig videre fra. Du ser de snævre, højtliggende udsigtspunkter, der blev brugt til overvågning af venner og fjender og bjergpas hvorigennem den ekstremt besværlige transport af mad, ammunition, materiel og ikke mindst fanger foregik. Og du ser hvor fuldstændig umulige og usle forhold de mange tusinde soldater skulle klare sig under.
De mange nye kampvåben som udvikledes under 1. Verdenskrig, blev også taget i anvendelse ved Isonzofronten, og du ser hvor et af krigens mest ”vellykkede” tyske gasangreb fandt sted. Du besøger de områder, hvor den unge, lovende tyske officer, Erwin Rommel, med en snedig og dygtig manøvre omgik de italienske styrker, erobrede flere bjergpas og tog flere hundrede italienske fanger. En indsats som senere indbragte ham den højeste tyske orden, ”Pour le Merité”. Du får mulighed for at vandre ad soldaternes stier langt op i det bjergrige ellers ufremkommelige terræn og til at se nogle af de interessante fjernereliggende stillinger. Du ser, hvor tæt de to frontlinjer lå på hinanden, nogle steder med kun 50 meters afstand. Italien foretog 11 angreb ved Isonzofronten, nogle af 1. Verdenskrigs mest ubegribeligt tåbelige.
Rejsen er mættet med intense oplevelser, lige hvor det hele skete! Hvor de kæmpende soldater ofrede liv og førlighed for erobringen af nogle få meter land, hvor den senere så berømte forfatter Ernst Hemingway var frivillig ambulancechauffør, blev såret og forelskede sig ulykkeligt, mens han var indlagt til genoptræning i Milano, med romanen ”Farvel til våbnene” som resultat. Du får den skræmmende og spændende fortælling om ”Den store Krig”, der i virkeligheden blev starten på 2. Verdenskrig.
Det her er en fantastisk rejse!
Når I ved bestilling indtaster jeres kreditkort, autoriserer I, at vi har mulighed for at hæve depositum med det samme, og restbeløb 2 måneder inden afrejsedag.
Dette vil også fremgå af ordrebekræftelse.
I bussen på vejen til Normandiet introduceres I til invasionen og rejsens indhold. Der udleveres oversigtskort og vises videoer og film om emnet. I normandiet introduceres I i bussen til museerne og de ting og slagmarker vi skal se. Det gør, at man selv kan prioritere, hvad man efter en introduktion på stedet ønsker at se nærmere på.
– Kan man reservere plads i bussen?
– Nej, men vi skifter plads undervejs, så alle sidder både forrest og bagerst i bussen på såvel udrejse som hjemrejse.
– Kan man være sikker på at komme til at sidde sammen?
– Ja selvfølgelig! Rejselederen sørger for, at du sidder sammen med dem, du har booket rejsen med. Også selvom I ikke stiger på bussen samme sted.
– Hvor mange pladser er der i bussen?
Der er ca. 50 pladser i den bus vi kører i og vi bruger som regel højst 44 af dem.
Kom tættere på de hårdeste og mest blodige og meningsløse kampe i 1. Verdenskrig samt de bedst bevarede slagmarker med skyttegrave og stillinger. Download eller bestil kataloget nedenfor.
DATO
Rejseleder
Depositum pr. person
Pris
Søg efter rejser, arrangementer, guides, bøger, rejseledere og meget mere
Tilmeld dig nyhedsbrevet, få spændende fortællinger og gode tilbud om rejser og arrangementer.
Telefonerne er åbne:
Mandag-fredag kl. 10:00-14:00
REJSER & ARRANGEMENTER