BESTIL DIN 2025-REJSE NU OG FÅ RABAT
Rejser < kr. 6.000 – få kr. 250 i rabat | Rejser mellem kr. 6.000 – 15.000 – få kr. 500 i rabat | Rejser mellem kr. 15.000 – 25.000 – få kr. 750 i rabat | Rejser > kr. 25.000 – få kr. 1.000 i rabat

Narvik

Tyskernes angreb 9. april og kampene i foråret 1940
  • Narvik by
  • Det nye Krigsminnemuseum i Narvik
  • Malmbanen fra Rigsgränsen til Narvik
  • Adolfkanonerne ved Harstad
  • Tyske befæstninger
  • Vraget af den tyske destroyer Georg Thiele i
  • Rombakfjorden
  • Spor efter kampe og tyskernes besættelse

Narvik var for både tyskerne og de allierede en vigtig havn.

Det var herfra, den værdifulde svenske jernmalm blev udskibet. Den var af afgørende betydning for den tyske våbenindustri.

Narvik under tysk besættelse – 6 dage med fly, bus og tog.

AFGANGE:

DATO

Rejseleder

Depositum pr. person

Pris

Ingen aktuelle rejser fundet

Kort dagsprogram:

Erobringen af Narvik var et vigtigt element i forberedelsen til overfaldet på Danmark og Norge i 1940. Planlægningen og gennemførelsen af angrebet på Narvik var meget dristig. På trods af den første succes, var det en dyrt købt sejr. Angrebet på Norge den 9. april 1940 kostede tyskerne en tredjedel af deres flåde.

Kampene og de steder, hvor de foregik til søs og på land omkring Narvik, er hovedemnet for denne rejse. Derudover skal vi også se på de anlæg, som tyskerne opbyggede for at beskytte Narvik og området omkring byen. Vi skal også til Harstad og se Adolfkanonerne, verdens største landbaserede kanoner, der stadig står intakte i deres stillinger.

Dag 1: Afgang Danmark. Ankomst Narvik.

Dag 2: Narvik, Krigsminnemuseet, Rombakfjorden, Destroyeren Georg Thiele.

Dag 3: Bjørvik. Fossbakken. Hartvikvatnet.

Dag 4: Bjørnefjellet. Dietls hovedkvarter, Malmbanen.

Dag 5: Trondenes Historiske Center. Adolfkanonerne i Harstad.

Dag 6: Afgang Narvik. Ankomst Danmark.

Rejse til Narvik

Udførlig rejsebeskrivelse:

Dag 1: Afgang Danmark. Ankomst Narvik.

Vi flyver fra Danmark til Narvik med flyskift i Oslo. Fra lufthavnen kører vi til Evenes, der ligger ved indsejlingen til Narvik. Her ser vi resterne af den tyske befæstning, der skulle beskytte skibene på vej til og fra Narvik.

Vi fortsætter mod Narvik og på vejen standser vi og ser farvandet umiddelbart ud for Narvik, bugten, hvor bl. a. Tirpitz blev repareret og hvor en del af de sænkede skibe fra kampene efter 9. april stadig ligger i den dybe fjord. Vi passerer Bjørkvik, hvor englændere og franskmænd gik i land under modangrebet mod tyskerne. Det førte til de allieredes generobring af Narvik i maj 1940. Vi bor 4 nætter på et godt hotel i Narvik.

Tirpitz
Billedet viser det tyske slagskib Tirpitz for anker i den intermistiske tyske flådehavn i Ofot fjorden udenfor Narvik. Her reparerede, forsynede og servicerede tyskerne mange af deres skibe. Når man ser ud over bugten i dag er ikke meget forandret, bortset fra at Tirpitz ikke længere kan ses.

Dag 2: Narvik, Krigsminnemuseet, Rombakfjorden, Destroyeren Georg Thiele.

Vi begynder dagen med et besøg på det nye Krigsminnemuseet i Narvik. Vi ser en film, som er en god introduktion til begivenhederne i og omkring Narvik. Efter besøget på det fine og instruktive museum tager vi på en rundtur i bus i Narvik. Vi gør holdt ved de steder, der har tilknytning til kampene og krigshistorien. Vi tager også ud til Rombakfjorden, hvor ca. en times vandring i ret uvejsomt terræn venter dem, der har lyst til at komme tæt på resterne af den tyske destroyer, Georg Thiele. Den blev lukket inde i fjorden af overlegne engelske styrker kort tid efter 9. april. Georg Thiele havde hverken brændstof eller ammunition tilbage, så kaptajnen valgte at sætte den på land – der ligger de rustende rester stadig. Vi forsøger at arrangere bådtransport til Georg Thiele, hvis nogen ikke har lyst til gåturen.

Dag 3: Bjørvik. Fossbakken. Hartvikvatnet.

Vi tager til Bjørkvik og fortsætter op gennem dalen til Fossbakken, hvor tyskernes angreb mod nord blev standset. Undervejs standser vi og ser spor i landskabet efter kampene, bl. a. skyttegrave. Vi kører også til Hartvikvatnet. Søen var i april 1940 tilfrosset, og ti tyske transportfly landede på isen. Nogle havarerede ved landingen, og de øvrige var ikke i stand til at lette igen. Alle flyene endte på bunden af søen, da isen smeltede. Nogle af flyene er bjærgede, mens de øvrige stadig ligger på bunden af den ikke særligt dybe sø.

Harvikvatnet
Harvikvatnet

På søen Harvikvatnet landede 10 tyske flyvere 9. april 1940 på den islagte sø. Det viste sig umuligt for flyene at lette fra søen og da isen smeltede endte alle flyene på bunden af søen. Nogle er blevet hævet, men flere kan stadig ses på bunden af søen.

Dag 4: Bjørnefjellet. Dietls hovedkvarter, Malmbanen.

Vi begynder dagen med at køre i bus op mod Bjørnefjellet. Vejen er delvis anlagt af tyskerne ved hjælp af jugoslaviske og russiske krigsfanger. Vi ser resterne af den jugoslaviske lejr og andre minder fra 2. Verdenskrig. Lige inden vi når den svenske grænse, ser vi den tyske general Dietls hus, et meget beskedent lille, rødt træhus, der i dag er en privat hytte. Vi kører til jernbanestationen, Riksgrænsen, og stiger på toget til Narvik. Vi kører ad den berømte malmbane tilbage til Narvik og kan undervejs se de helt utroligt flotte udsigter fra toget.

Presset af engelske, franske, polske og norske styrker trak den tyske 3. bjergdivison, der var blevet landsat 9. april ved Narvik, sig op mod den svenske grænse. I dette hus nær grænsen boede den øverstkommanderende general Dietl et stykke tid. Da de englænderne og franskmændede trak sig tilbage, undgik tyskerne at søge tilflugt i Sverige, og kunne fortsætte erobringen af Nordnorge.

Huset er i dag i privat eje, og vi har af ejeren fået tilladelse til at besøge det.

Dag 5: Trondenes Historiske Center. Adolfkanonerne i Harstad.

Vi kører til Harstad, hvor vi skal se Adolf-kanonerne. På vejen ligger Trondenes Historiske Center med en af Norges ældste stenkirker og en fin udstilling om vikingetiden, hvor Trondenes var et vigtigt magtcenter. Derefter kører vi til Adolfkanonerne. Kanonerne er kaliber 40,2 dvs. de største kanoner, der er opstillet på land. En af de fire kanoner er stadig i fuldt funktionsdygtig stand, som den eneste i verden. Vi får en rundvisning og ser kanonen og kanonstillingen, hvor der er en meget instruktiv udstilling. Vi overnatter i Harstad.

Dag 6: Afgang Narvik. Ankomst Danmark.

Vi tager til lufthavnen og flyver tilbage til Danmark

I prisen er inkluderet:

  • Fly tur/retur Kastrup-Narvik/Harstad lufthavn
  • Overnatning på hotel med bad og toilet på alle værelser
  • Morgenmad alle dage og velkomstmiddag
  • Alle udflugter, alle entréer
  • Historiskkyndige lokalguider og historiskkyndig rejseleder
  • Alle skatter, gebyrer og afgifter

Tilkøbsmuligheder:

  • Enkeltværelse: DKK 2.900

BILLEDER & VIDEO FRA REJSEN:

AFGANGE:

DATO

Rejseleder

Depositum pr. person

Pris

Ingen aktuelle rejser fundet

Din rejseleder på turen:

Torsten Granov
Torsten Granov

Torsten Granov, cand.mag. og direktør

Torsten Granov er direktør og grundlægger af rejsebureauet Cultours. Han er cand. mag. i fransk og historie og har bl.a. undervist i fransk historie på Århus Universitet. Torsten har rejst over hele verden og ledet utallige rejser til nære og fjerne egne af kloden.

Torsten har boet i Provence i flere perioder og har gennem årene opbygget et stort netværk af lokale kontakter. Deltagerne i rejserne til Provence kan således få oplevelser, som kun få besøgende har mulighed for. Desuden er Torsten Granov forfatter til bøger om provençalsk mad og ikke mindst trøfler. Han har i mange år beskæftiget sig med trøfler, som entusiast, foredragsholder og som forfatter til “En bog om trøfler”. Torsten er desuden medlem af det franske trøffelbroderskab “Confrerie de la Truffe Noire et de la Gastronomie”.

Torsten har f.eks. også besøgt Vietnam mange gange og har et indgående kendskab til Vietnams historie, samfund og kultur. Han har samarbejdet med Det vietnamesiske Kulturministerium, og han er formand for Hués venner i Danmark. Torsten Granov har besøgt militærhistoriske steder og installationer over det meste af verden. Han har især beskæftiget sig indgående med Normandiet og Invasionskysten, herunder invasionshistorien, og er forfatter til bogen “D-Dag, optakten, dramaet og efterspillet”.

Læs mere om alle vores rejseledere her >>

Praktisk information ved bestilling af rejsen:

Når I ved bestilling indtaster jeres kreditkort, autoriserer I, at vi har mulighed for at hæve depositum med det samme, og restbeløb 2 måneder inden afrejsedag.

Dette vil også fremgå af ordrebekræftelse.

I bussen på vejen til Normandiet introduceres I til invasionen og rejsens indhold. Der udleveres oversigtskort og vises videoer og film om emnet. I normandiet introduceres I i bussen til museerne og de ting og slagmarker vi skal se. Det gør, at man selv kan prioritere, hvad man efter en introduktion på stedet ønsker at se nærmere på.

– Kan man reservere plads i bussen?

– Nej, men vi skifter plads undervejs, så alle sidder både forrest og bagerst i bussen på såvel udrejse som hjemrejse.

– Kan man være sikker på at komme til at sidde sammen?

– Ja selvfølgelig! Rejselederen sørger for, at du sidder sammen med dem, du har booket rejsen med. Også selvom I ikke stiger på bussen samme sted.

– Hvor mange pladser er der i bussen?

Der er ca. 50 pladser i den bus vi kører i og vi bruger som regel højst 44 af dem.

Norge er et dyrt rejseland med et prisniveau på højde med det danske. Nordnorge er specielt dyrt, og det er langt væk. Der er ca. 2000 km fra København til Narvik, ca. Samme afstand som til Rom. Hovedparten af fødevarer skal transporteres den lange vej derop, hvilket ikke gør dem billigere. Men de store oplevelser, som turen giver opvejer den ret høje pris.

FÅ DET FULDE PROGRAM LEVERET SOM KATALOG ELLER PRINT SELV PDF AF DENNE REJSE

Få tilsendt det fulde militærhistoriske katalog med post eller på mail

DOWNLOAD PDF AF PROGRAMMET FOR DENNE REJSE OG PRINT

BESTIL REJSEN:

DATO

Rejseleder

Depositum pr. person

Pris

Ingen aktuelle rejser fundet