REJS MED EKSPERTERNE

Den finske vinterkrig

og Leningrads belejring
  • Hangø og den befæstede front mod russerne
  • Porkala-området
  • Helsinki
  • Krigsmuseet i Helsinki og heltekirkegården
  • Mannerheimlinjen
  • Skt. Petersborg/Leningrads belejringsmuseer
  • Peter-Paul-fæstningen
  • Frontlinjen ved Pulkovo-højdedraget
  • Narva
  • Børnehjemshøjen hvor danske SS’ere kæmpede

Helsinki, Sankt Petersborg og Tallinn

Denne militærhistoriske rejse vil bringe deltagerne til de steder rundt om Den finske Bugt, hvor nogle af de mest kendte kampe fandt sted fra 1939-1944.

AFGANGE:

DATO

Rejseleder

Depositum pr. person

Pris

Ingen aktuelle rejser fundet

Kort dagsprogram:

Rejsen gennemføres ikke så længe der er krig i Ukraine.

Med bus til Stockholm, færge og bus til Helsinki, Skt. Petersborg, Tallinn.

Dag 1: Afrejse mod Finland.

Dag 2: Hangø. Porkala-området. Ankomst til Helsinki.

Dag 3: Krigsmuseet i Helsinki med de danske finlandsfrivilliges fane. Fæstningen Sveaborg.

Dag 4: Afrejse fra Helsinki. Mannerheimlinjen. Ankomst til Leningrad.

Dag 5: Peter-Paul-fæstningen. Belejringsmuseet.

Dag 6: Frontlinjen ved Pulkovo-højdedraget. Pusjkin.

Dag 7: Narva. Børnehjemshøjen.

Dag 8: Tallinn.

Dag 9: Hjemrejse via Stockholm.

Rejse til Den Finske Vinterkrig

Udførlig rejsebeskrivelse:

Dag 1: Afrejse mod Finland.

Vi tager afsted fra Aarhus kl. 5.30, fortsætter til Fredericia, over Fyn og Sjælland til Helsingør. Der er mulighed for påstigning ved motorvejen ved de byer, vi passerer frem til færgen i Helsingør.

Vi kører derefter fra Helsingborg gennem Sverige til Stockholm, hvorfra vi tager færgen til Åbo (Turku). Vi spiser og overnatter på færgen. Undervejs tværs igennem Sverige gennemgår rejselederen samtlige krige mellem Sverige og Danmark.

Dag 2: Hangø. Porkala-området. Ankomst til Helsinki.

Vi kører fra Åbo over Salo sydpå til landtangen ved Hangø. Vi ser frontmuseet, hvor grænsen gik, efter at finnerne ved fredsslutningen efter Vinterkrigen måtte overlade russerne halvøen Hangø som base. På begge sider af vejen er der stadig rester af skyttegrave.

Vi besøger også en af de bunkers, der blev bygget som forsvar mod et eventuelt fornyet russisk angreb. På vej mod Helsinki passerer vi Porkala-området, som Sovjetunionen “lejede” efter fredsslutningen i 1944. De beholdt området til 1956. Vi besøger det lille museum, der beretter om forholdene, da russerne havde besat området.

I Helsinki aflægger vi besøg på heltekirkegården, og herefter indkvarteres vi på vort centralt beliggende hotel.

Dag 3: Krigsmuseet i Sveaborg/Suomenlinna i Helsinki med de Finlandsfrivilliges fane.

Vi begynder dagen med en lille byrundtur. Derefter sejler vi ud til fæstningsøen Sveaborg/Suomenlinna, hvortil krigsmuseet er flyttet. Her er en udmærket udstilling om Vinterkrigen og Fortsættelseskrigen. De danske finlandsfrivilliges fane er normalt udstillet.

Fæstningen blev bombarderet af den britiske flåde under Krimkrigen. På øen findes der flere museer af militærhistorisk interesse, inklusiv den finsk ubåd ”Vesikko” fra krigen.

Dag 4: Afrejse fra Helsinki. Mannerheimlinjen. Ankomst til Leningrad.

Vi forlader Helsinki med kurs mod det tidligere Leningrad. Vi kører over grænsen, og i Viborg (Vyborg/Viipuri) stiger vor russiske guide på bussen. Sammen med guiden besøger vi stedet, hvor den berømte forsvarslinje, Mannerheimlinjen, lå. Den er stadig tydelig gennem terrænet, selvom området nu er bevokset med træer.

Vi følger Mannerheimlinjen gennem terrænet til nogle af de punkter, der er befæstet med betonbunkere. Vi hører om kampene og baggrunden for dem. På vej videre mod Skt. Petersborg passerer vi frontlinjen fra belejringen af Leningrad 1941-44. Belejringen varede i næsten 900 dage og kostede ca. 1 million af byens befolkning livet. Vi ankommer til hotellet først på aftenen.

Dag 5: Peter-Paul-Fæstningen. Belejringsmuseet.

Vi tager på byrundtur i Skt. Petersborg. Vi besøger Peter-Paul-fæstningen, hvor tårnet på Zarens gravkirke var et af det tyske artilleris sigtepunkter i byen. Vi spiser frokost på Hotel Astoria og ser ”vinterhaven”. Det var her, tyskerne havde planlagt, at sejrsbanketten for Adolf Hitler skulle finde sted, inden byen skulle jævnes med jorden.

Om eftermiddagen besøger vi den store mindekirkegård i Piskarevskoje, hvor knap en halv million af ofrene for belejringen er begravet. Vi besøger også belejringsmuseet, der beskriver forholdene omkring belejringen, kampene osv.

Dag 6: Frontlinjen ved Pulkova-højdedraget. Pusjkin.

Vi kører mod syd og gør holdt ved Pulkovo-højdedraget, hvor frontlinjen gik, og hvor hårde kampe fandt sted. Vi fortsætter over frontlinjen til Pusjkin, hvor vi ser slotsparken og hører om dens betydning under belejringen, hvor tyskerne havde besat området. Slottet blev ødelagt under hårde kampe, men er nu genopbygget

Dag 7: Narva.

Vi forlader Skt. Petersborg, og på vej mod vest, på sydsiden af Den Finske Bugt, passerer vi igen frontlinjen fra belejringen. Vi fortsætter over grænsen og når hurtigt Narva, hvor resterne af frikorpset med danske tysklandsfrivillige, der indgik i regiment Danmark i Division Viking, kæmpede i efteråret 1944. Vi besøger de tyske stillinger ved Narva-floden fra 1944, en tysk krigskirkegård og den gamle svenske fæstning lige over for den russiske fæstning ved Ivangorod. Vi overnatter i grænsebyen Narva i Estland.

Dag 8: Børnehjemshøjen og Tallinn.

Vi fortsætter mod Tallinn, hovedstaden i Estland. 20 km. vest for Narva stopper vi og ser de tre afgørende højdedrag (“De blå Bjerge”) i et ellers fladt landskab: “Børnehjemshøjen”, “Højde 69” og “Grenaderhøjen”. Herfra er der udsigt over et landskab hvor mellem 25.000 og 35.000 sovjetiske soldater faldt i sommeren 1944. Her besøger vi et lokalt estisk krigsmuseum.

Undervejs i bussen hører vi om Valdemar Sejrs togt til Estland, hvor Dannebrog faldt ned fra himlen. Vi når et kort besøg i den velbevarede middelalderby, inden vi tager færgen til Stockholm.

Dag 9: Hjemrejse via Stockholm.

Vi ankommer om morgenen til Stockholm og kører gennem Sverige til Helsingborg og derefter samme rute gennem Danmark som på udturen. Vi regner med at være i Århus kl. ca. 21.00.

Kort over ruten.
Kort over ruten.

I prisen er inkluderet:

  • Busrejse i moderne langtursbus
  • Færgebillet og to-køjeskahyt på færgen frem og tilbage til Stockholm
  • Overnatning på gode og centralt beliggende hoteller med bad og toilet på alle værelser
  • Aftensmad og morgenmad på færgen (stort ta’ selv bord)
  • Morgenmad og aftensmad i Helsinki
  • Morgenmad, frokost og aftensmad i Skt. Petersborg
  • Aftensmad i Estland
  • Alle de i programmet nævnte udflugter, specialarrangementer og entréer
  • Militærhistorisk kyndig dansk rejseleder
  • Lokale eksperter ved besøgene på museer og slagmarker
  • Alle skatter og afgifter

 

Tilkøbsmuligheder:

  • Enkeltværelse: DKK 2.000
  • Enkeltkahyt DKK 1.100 (gælder på færgeoverfarterne)

BILLEDER & VIDEO FRA REJSEN:

AFGANGE:

DATO

Rejseleder

Depositum pr. person

Pris

Ingen aktuelle rejser fundet

Din rejseleder på turen:

Poul Grooss

Poul Grooss, kommandør

Poul Grooss er pensioneret fra Søværnet og har derefter frem til 2013 arbejdet som militærhistoriker for Forsvarsakademiet. Han har været lærer i moderne militære operationer på Søværnets Officersskole og Forsvarsakademiet. Han har anmeldt ca. 300 bøger om sikkerhedspolitik, militære og maritime emner til “Militært Tidsskrift” og ”Marinehistorisk Tidsskrift”. Han har været rejseleder på militærhistoriske ture til blandt andet Moskva, Volgograd (Stalingrad), Sankt Petersborg, Polen, Finland, Estland, Normandiet, England, Washington, Pearl Harbor, Tokio og Hiroshima.

Han udgav i 2014 en bog om krigen i og omkring Østersøen 1939 – 1945. En udgave på engelsk udkom i 2017. Han har været benyttet som foredragsholder om militærhistoriske emner, blandt andet ved Folkeuniversitetet i København, Aarhus, Aalborg, Odense, Esbjerg og Rønne.

Læs mere om alle vores rejseledere her >>

Vil du vide mere om Den Finske Vinterkrig? Læs med her:

Poul Grooss om Den Finske Vinterkrig og Leningrads Belejring

Denne militærhistoriske rejse vil bringe deltagerne til de steder rundt om Den finske Bugt, hvor nogle af de mest kendte kampe fandt sted fra 1939-1944. Danskere var engageret som frivillige i kampene i Finland og som Waffen SS-frivillige i de hårde kampe ved Narva.

Vi skal se nogle af stederne, hvor der blev kæmpet, vi skal se, hvad der er tilbage af forsvarsværker i terrænet. Vi skal også se nogle af de mange museer og mindesmærker, der holder mindet om kampene levende.

Vi tager afsted på et tidspunkt, hvor vejret stadig er tåleligt, og hvor myggene ikke længere generer. Vi kører turen med bus, så vi får lejlighed til at opleve landskaberne og stederne, og således at der kan fortælles og introduceres til stederne i bussen, inden vi når frem.

Helsinki

Helsinki eller Helsingfors er hovedstaden i det unge Finland, som blev et selvstændigt land i 1917 efter den russiske revolution, en selvstændighed der allerede kort efter det tyske overfald på Polen d. 1. september 1939 blev brug for at forsvare, og da russerne d. 30. november 1939 efter længere tids kuldsejlede territoriale forhandlinger med Finland bombede den finske hovedstad, var det starten på en indædt kamp mod den store nabo mod øst. En heroisk finsk kamp der kom til at koste i tusindvis af utrænede russiske soldater livet i kampen mod den talmæssigt særdeles underlegne og dårligt udrustede finske hær. De russiske tab var langt over 100.000, mens godt 20.000 finske soldater mistede livet.

Sveaborg

I havet bare en kilometer ud for Helsingfors ligger Sveaborg. En lille ø på godt 2 km² hvor svenskerne i 1748 påbegyndte bygningen af en fæstning, som skulle beskytte Finlands grænser mod øst. Ved afslutningen af den svensk-russiske krig omkring 1808 mistede Sverige hele det finske territorium, som blev omdannet til et storfyrstendømme med den russiske zar som storfyrste.

Da Napoleonskrigene sluttede, syntes man, at det var synd for Sverige, at landet havde mistet Finland, så det fik i stedet overdraget Norge. Finland forblev på russiske hænder i 110 år. Den lille interessante ø er fyldt med fine museer, der er massive forter, kaserner og sygehus til soldaterne, og det er muligt at komme ind i en ubåd fra 2. Verdenskrig. Sveaborg er siden 1991 på UNESCOS liste over verdensarv.

Blandt de kæmpende var også en bataljon danske finlandsfrivillige på omkring 1000 mand, selv om de først nåede frem da kampene sluttede d. 13. marts, og i den finske hovedstad besøger du blandt mange andre spændende ting også det museum, der opbevarer denne bataljons danske fane, som normalt er udstillet.

Mannerheim

Carl Gustav Emil Mannerheim blev født i en svensk-finsk adelsfamilie i 1867. Det var småt med penge i familien, og den unge Carl Gustav valgte at gå i russisk militærtjeneste, hvor han tjente som kavaleriofficer i 30 år og blev udnævnt til generalløjtnant. Efter den russiske revolution i 1917 vendte Mannerheim hjem til sit fødeland og var op gennem årene derefter tæt på beslutningerne i det nye Finland. Da Vinterkrigen brød ud i 1939 blev han øverstkommanderende for den meget mangelfuldt udrustede finske hær, som han ledede til flere sejre over sin talstærkt meget overlegne russiske modpart.

Du står ved en del af den forsvarslinje der – stadig intakt – på imponerende vis strækker sig kilometer efter kilometer gennem landskabet, og som er opkaldt efter ham: Mannerheimlinjen!

Skt. Petersborg

”Så blev det min fødselsdag. I dag fylder jeg 17 år. Jeg ligger i sengen med feber og skriver. Aka er gået ud for at lede efter noget olie, gryn eller makaroni. Måske kommer hun tomhændet tilbage. Men jeg er glad alligevel, i morges gav Aka mig mine 125 gram brød.”

”Vi bliver svagere for hver dag, der går. Mor og jeg forsøger at bruge så lidt energi som muligt, vi sidder og ligger mest.”

”I går kom mor glad og oplivet tilbage. Tante Sasja havde givet hende en smagsprøve på noget sylte, som var lavet af den allerfineste snedkerlim, og hun gav hende også en plade af den lim, så vi kunne prøve det.”

”I går morges døde mor. Nu er jeg alene.”

Citat: ”Lena Muhkinas dagbog”.

Skt. Petersborg blev grundlagt at Zar Peter 1. den Store i 1703. I et sumpet område i Nevaflodens delta – nyligt erobret fra svenskerne – lod han opføre Peter-Paul-fæstningen. Efterfølgende blev adel og handel flyttet dertil, og den derved skabte by gjort til Ruslands hovedstad allerede i 1712. I 1917 var Skt. Petersborg skueplads for de store opstande, Februarrevolutionen og Oktoberrevolutionen, mod zarvældet og bolsjevikkernes magtovertagelse. Sin status som hovedstad måtte byen afstå til Moskva i 1918.

22. juni 1941 brød Hitler den ikkeangrebspagt han havde indgået med Stalin i 1939 og overskred den sovjetiske grænse med overvældende styrke. Operation Barbarossa var i gang. Den velsmurte tyske krigsmaskine rullede frem og erobrede område efter område. Allerede i begyndelsen af september var tropperne fremme ved Leningrad, og en ny taktik blev taget i anvendelse: Ikke total ødelæggelse, men belejring og udsultning. Belejringen kom til at vare 871 dage. Ingen ved hvor mange, der døde i byen, tallet svinger mellem 700.000 og 1,5 millioner.

Narva

Narva blev grundlagt i middelalderen og har op gennem tiden været under indflydelse af såvel tyskere som svenskere og russere – og måske danskere.

Et Narvia omtales som en dansk by i 1200-tallet. Byen, der blev helt ødelagt under 2. Verdenskrig, har nu omkring 60.000 indbyggere. Blandt de tyske tropper, som kæmpede ved Narva i 1944, var nogle af de danske frivillige i 24. SS Pansergrenaderregiment Danmark. Af de omkring 1200 danskere der deltog, faldt næsten halvdelen.

Tallin

Estlands hovedstad med omkring 500.000 indbyggere ligger ca. 200 km fra Narva. Byen der er kendt allerede i 1100-tallet, blev i 1219 erobret af Valdemar Sejr, og dens gamle bydel er med sine mange smukke gamle huse en del af UNESCOS verdensarv.

Læs vores rejseleders kommentar til rejsen “Den Finske Vinterkrig”

Baseret på rejsen “Den Finske Vinterkrig 19. sep – 27. sep 2018”

Bussen afgår tidligt om morgenen fra Jylland, og efter opsamling i Københavnsområdet tager vi færgen til Sverige ved Helsingør. Imens vi kører tværs over Sverige gennemgås samtlige dansk-svenske krige. I Stockholm kører vi direkte til Finlandsfærgen, som bringer os til Turku/Åbo næste morgen.

Herfra kører vi mod Hankö, hvor vi dels besøger et finsk krigsmuseum, dels besøger de finske forsvarsanlæg, som skulle holde de 27.000 sovjetiske soldater baseret på Hankö efter Vinterkrigen i ro. Efter et kort frokostophold i Ekenäs tager vi til Porkkala, hvor vi ser et museum for den sovjetiske besættelse af halvøen fra 1944. Den skulle have varet i 50 år, men blev ophævet i 1956. De to næste nætter tilbringes i Helsinki. Vi besøger kirkegården, hvor marskal Mannerheim og mange af Finlands heltemodige soldater ligger begravet. På en byrundtur til fods besøger vi domkirken, og vi ser den russiske kirke og præsidentpaladset udefra. Om eftermiddagen sejler vi ud til Sveaborg, en fæstning som blev angrebet af den britiske og den franske flåde under Krimkrigen.

Fra Helsinki kører vi mod den russiske grænse, hvor grænsepassagen i sig selv er en oplevelse. I Vyborg (Viipuri) henter vi en lokal guide, som viser os rundt i de finske forsvarsinstallationer tværs over Det karelske Næs, ”Mannerheimlinjen”. Herfra til Sankt Petersborg, som vi når om aftenen. I de næste dage vil vi besøge belejringsmuseet, bymuseet, artillerimuseet, sejrsmonumentet og fæstningen på Hareøen. Desuden vil vi køre rundt i byens centrum for at se de vigtigste bygninger, herunder Vinterpaladset, Peter-Paul-kirken og Blodskirken. På Piskarevskoye-kirkegården lægger vi blomster ved massegravene og hører blandt andet om den lille Tanjas dagbog fra belejringen. Syd for byen besøger vi slotsparken ved den lille by Pusjkin og hører om de tyske krigsforbrydelser mod civilbefolkningen der. På vejen ser vi Pulkovo-højdedragene, hvor fontlinjen er markeret. Den ene dag spiser vi frokost på Hotel Astoria, som er et af byens fornemste. Her havde Hitler planlagt, at sejrsbanketten skulle afholdes inden Leningrads ødelæggelse.

Fra den smukke by Sankt Petersborg kører vi mod den estiske grænse. Fra Estland kigger vi over på den russiske fæstning Ivangorod på østsiden af Narva-floden, og vi går en tur rundt på Hermann-fæstningen på vestsiden. Vi besøger den tyske krigskirkegård fra 1944 i Narva og ser på det tyske forsvar af byen i 1944. På vej vestover besøger vi først stedet for en mislykket sovjetisk landgang i 1944 ved Meereküla, og derefter besøger vi området 20 km vest for Narva, ved ”De blå Bjerge”, hvor tre karakteristiske højdedrag i et ellers fladt landskab dominerer terrænet. Her deltog hvervede danske SS-frivillige i kampene mod de angribende sovjetiske styrker i sommeren 1944, og inden for synsvidde af højene faldt 25.000 – 35.000 sovjetiske soldater i juli og august 1944. Skyttegravene og skyttehullerne er særdeles synlige. Vi besøger et lokalt estisk militærmuseum her ved ”Børnehjemshøjen”. De to øvrige højdedrag er ”Grenaderhøjen” og ”Højde 69”. Om eftermiddagen når vi Tallinn, hvor vi både får mulighed for en byvandring og lidt tid på egen hånd, inden vi kører ombord i båden til Stockholm. Herfra videre med bus mod Københavnsområdet og videre mod Jylland.

Praktisk information ved bestilling af rejsen:

Når I ved bestilling indtaster jeres kreditkort, autoriserer I, at vi har mulighed for at hæve depositum med det samme, og restbeløb 2 måneder inden afrejsedag.

Dette vil også fremgå af ordrebekræftelse.

I bussen på vejen til Normandiet introduceres I til invasionen og rejsens indhold. Der udleveres oversigtskort og vises videoer og film om emnet. I normandiet introduceres I i bussen til museerne og de ting og slagmarker vi skal se. Det gør, at man selv kan prioritere, hvad man efter en introduktion på stedet ønsker at se nærmere på.

– Kan man reservere plads i bussen?

– Nej, men vi skifter plads undervejs, så alle sidder både forrest og bagerst i bussen på såvel udrejse som hjemrejse.

– Kan man være sikker på at komme til at sidde sammen?

– Ja selvfølgelig! Rejselederen sørger for, at du sidder sammen med dem, du har booket rejsen med. Også selvom I ikke stiger på bussen samme sted.

– Hvor mange pladser er der i bussen?

Der er ca. 50 pladser i den bus vi kører i og vi bruger som regel højst 44 af dem.

Oplysninger om visum til Rusland oplyses ved tilmelding.

Få tilsendt kataloget med post eller på mail

Finlands udtræden af krigen

LÆS MERE OM DEN FINSKE VINTERKRIG I CULTOURS’ FØLJETON “KRIGENS SIDSTE ÅR”

“KRIGENS SIDSTE ÅR” er fortalt af Cultours´ erfarne rejseledere og anerkendte militærhistorikere, Torsten Granov, Niels Vistisen, Poul Grooss og Martin Cleemann Rasmussen,

I Cultours lod vi i 75-året for D-dag en helt særlig artikelserie, Krigens Sidste År, følge de vestlige allierede, fra de satte foden på det europæiske kontinents jord i vest, og de sovjetiske styrker, fra de begyndte at rulle frem fra øst, samtidig med at vi holdt øje med, hvad der foregik i Stillehavet.

Den populære føljeton udkom både i bogform og online. Se nedenfor og læs mere om Den Finske Vinterkrig i “Krigens Sidste År“ online, eller køb bogen i vores webshop.

BESTIL REJSEN:

DATO

Rejseleder

Depositum pr. person

Pris

Ingen aktuelle rejser fundet