Jersey, Guernsey, Alderney.
Kanaløerne var den eneste del af det engelske rige, der var besat af tyskerne under 2. Verdenskrig. Vi rejser tilbage i tiden og ser nogle af de mange spor, der er tilbage fra dengang.
DATO
Rejseleder
Depositum pr. person
Pris
Under krigen blev øerne kraftigt befæstet af den tyske besættelsesmagt, og der var en stor tysk garnison. I begyndelsen af krigen ønskede englænderne at forsvare øerne, men i sommeren 1940 blev det besluttet, at øerne ikke ville blive forsvaret. Befolkningen fik tilbuddet om at blive evakueret til England, og ca. en tredjedel tog imod tilbuddet. Det betød, at familier blev splittet, og venner, kærester og andre blev adskilt. Alle forestillede sig, at det ville være for en kort periode, men det skulle gå næsten 5 år, inden de evakuerede kom tilbage efter tyskernes overgivelse.
Dag 1: København – London – Jersey.
Dag 2: Noirmoir Point, La Corbière, The Channel Islands Military Museum.
Dag 3: Jersey War Tunnels, færge til Guernsey.
Dag 4 og 5: Guernsey, den mest spændende af Kanaløerne.
Dag 6: Alderney.
Dag 7: Hjemtur.
Vi flyver fra København om formiddagen og ankommer til Jersey om eftermiddagen. Efter ankomst og indkvartering går vi en byrundtur og ser på St. Helier, hovedbyen på Jersey. Vi ser forskellige mindelser om den tyske besættelse, og vi går en tur på havnen.
Der er meget at se på Jersey. Vi tager med bus rundt på øens vestside. Her skal vi se nogle af tyskernes mest magtfulde installationer, bunker- og befæstningsanlæg, som er forbavsende velbevarede. Der er ikke gjort mange forsøg på at fjerne det tyske kystforsvar. Vi besøger det imponerende Noirmoir Point med mange bunkere og velbevarede store underjordiske anlæg.
Det tyske anlæg ved La Corbière ser vi også i løbet af dagen. Vi besøger The Channel Islands Military Museum, hvor dele af samlingen er til salg.
Vi kører langs St. Ouens-bugten med en mange kilometer lang panserværnsmur, der skulle forhindre invaderende tanks fra at komme bort fra kysten og ind i landet. Langs hele kysten er der velbevarede bunkeranlæg, og i et af dem findes det militærhistoriske museum, der drives af en af dem, der handler med genstande fra 2. Verdenskrig. En del af de udstillede genstande kan man derfor købe.
Længere oppe ad kysten ligger en del tyske kanoner, som blev kastet i havet efter krigen, de nåede ikke så langt, så de kan i dag ses liggende på klipperne nær havet. Nogle af kanonrørene er gennem årene blevet hejst op og kan ses på forskellige museer.
Vi besøger The War Tunnels. Her havde tyskerne indrettet hospital til de sårede, og det fungerede som sådan under kampene i Normandiet i 1944. I dag er det et museum, hvor man kan se genstande fra besættelsestiden og se udstillinger om forholdene på øerne under den tyske besættelse. I løbet af eftermiddagen tager vi færgen til Guernsey, hvor vi skal bo de næste 4 nætter.
Vi tilbringer dagene på Guernsey, der byder på mange spændende museer, befæstninger og bunkeranlæg. Vores venner fra organisationen Festung Guernsey ledsager os og viser os steder, hvor der normalt ikke er offentlig adgang. Vi tager til øens nord- og vestside og ser Museet for den Tyske Besættelse, et af de allerbedste museer på Kanaløerne. Vi besøger også et velbevaret tysk pejletårn, der er nogle af de mest specielle tyske bygningsværker på øen. Vi ser flådens hovedkvarter og kommunikationscenter med meget flot restaurerede bunkere. Vi skal også besøge en af kanonstilligerne i Batteri Mirus, der bestod af 3 kanoner i samme kaliber som i Hanstholm, 38 cm, der var de største kanoner på Kanaløerne. Rundt om på øen ligger der en række bunkeranlæg, kanonstillinger og tunneller, nogle med offentlig adgang og mange uden. Hvad vi skal se, og i hvilken rækkefølge, er op til vore lokale venner fra organisationen Festung Guernsey. Det er en privat organisation, der tager sig af restaurering og bevaring af bunkerne på Guernsey. Vi har samarbejdet med Festung Guernsey i mange år og også haft en arbejdslejr, hvor en gruppe fra Cultours deltog i restaureringen og tømning af bunkere.
Programmet plejer at indeholde besøg i en tunnel uden lys, hvor der stadig står tysk materiel, som har stået der siden krigen, nu stærkt rustangrebet, samt besøg i private bunkere og meget mere. En tur i køretøjer fra 2. Verdenskrig har også ofte været på programmet.
Takket være vores venner vil vi komme til at se og opleve langt mere, end almindelige turister kan.
Vi besøger Alderney. Vi sejler til den mindste af de dengang stærkt befæstede øer, som ligger meget tæt på det franske fastland. Den mindste af øerne har det største antal bunkere i forhold til størrelsen. Arbejdsbetingelserne på Alderney var også hårdere end på de andre øer. Her var en lejr, der blev drevet af SS, som ellers var stort set fraværende på de andre øer. Der er ikke sket ret mange forandringer på Alderney i forhold til på Guernsey og Jersey, og man kan her få et godt indtryk af, hvordan livet var under den tyske besættelse. Vi tilbringer hele dagen på Alderney og returnerer til Guernsey om aftenen.
Vi flyver til London og videre hjem til København.
Tilkøbsmuligheder:
ANDRE MILITÆRHISTORISKE REJSER
DATO
Rejseleder
Depositum pr. person
Pris
Torsten Granov er direktør for Cultours. Han har rejst over hele verden og ledet mange rejser til nære og fjerne egne af kloden. Torsten Granov er cand.mag. i fransk og historie og har bl.a. undervist i fransk historie på Århus Universitet. Han er grundlægger af rejsebureauet Cultours og har ledet mange ture verden over.
Torsten Granov har ikke mindst besøgt militærhistoriske steder og installationer over det meste af verden. Han har især beskæftiget sig indgående med Normandiet og Invasionskysten, herunder invasionshistorien, og er forfatter til bogen “D-Dag, optakten, dramaet og efterspillet”.
I juli 1940 planlagde tyskerne at erobre Kanaløerne, der ikke havde fået information om, at de ikke ville blive forsvaret. En ung major fik overdraget opgaven med angrebet, men inden planlægningen for alvor var kommet i gang, landede en Luftwaffepilot på flyvepladsen på Jersey. Han havde undret sig over, at ingen beskød ham, når han overfløj øerne gang på gang. Han blev i lufthavnen modtaget af embedsmænd, der fortalte ham, at militæret var trukket bort fra øerne, og at de ikke ville blive forsvaret.
Den unge major blev lettet og fortsatte forberedelserne med besættelsen af øerne. Han blev nu stærkt ombejlet af højtstående militære og civile embedsmænd og officerer, der alle ønskede at deltage i den tyske besættelse af det første område af Storbritannien, nu da man vidste, at der ikke var nogen fare forbundet med det. Det endte dog med en klar befaling fra kommandanten i Cherbourg, som var den øverste leder af operationen: Ingen, der ikke havde en funktion i forhold til besættelsen, måtte deltage.
Besættelsen kom til at vare til maj 1945. Efter invasionen i Frankrig i 1944 blev øerne afskåret fra forbindelse med Tyskland og det europæiske kontinent. Gradvist begyndte lokalbefolkningen og de tyske soldater at sulte. Ved juletid 1945 sørgede Røde Kors for forsyninger til de lokale, men der var forbud mod, at nogen af forsyningerne blev givet til tyskerne. De tyske soldater blev i løbet af foråret 1945 så afkræftede på grund af sult, at patruljering og øvelser blev aflyst. Alle tilbud om overgivelse fra allieret side blev afvist af kommandanten, der var fanatisk nazist. Det var først efter trusler om store konsekvenser for ham personligt, at han overgav øerne den 7. maj 1945.
Når I ved bestilling indtaster jeres kreditkort, autoriserer I, at vi har mulighed for at hæve depositum med det samme, og restbeløb 2 måneder inden afrejsedag.
Dette vil også fremgå af ordrebekræftelse.
I bussen på vejen til Normandiet introduceres I til invasionen og rejsens indhold. Der udleveres oversigtskort og vises videoer og film om emnet. I normandiet introduceres I i bussen til museerne og de ting og slagmarker vi skal se. Det gør, at man selv kan prioritere, hvad man efter en introduktion på stedet ønsker at se nærmere på.
– Kan man reservere plads i bussen?
– Nej, men vi skifter plads undervejs, så alle sidder både forrest og bagerst i bussen på såvel udrejse som hjemrejse.
– Kan man være sikker på at komme til at sidde sammen?
– Ja selvfølgelig! Rejselederen sørger for, at du sidder sammen med dem, du har booket rejsen med. Også selvom I ikke stiger på bussen samme sted.
– Hvor mange pladser er der i bussen?
Der er ca. 50 pladser i den bus vi kører i og vi bruger som regel højst 44 af dem.
“KRIGENS SIDSTE ÅR” er fortalt af Cultours´ erfarne rejseledere og anerkendte militærhistorikere, Torsten Granov, Niels Vistisen, Poul Grooss og Martin Cleemann Rasmussen,
I Cultours lod vi i 75-året for D-dag en helt særlig artikelserie, Krigens Sidste År, følge de vestlige allierede, fra de satte foden på det europæiske kontinents jord i vest, og de sovjetiske styrker, fra de begyndte at rulle frem fra øst, samtidig med at vi holdt øje med, hvad der foregik i Stillehavet.
Den populære føljeton udkom både i bogform og online. Se nedenfor og læs mere om Guernsey og Jersey i “Krigens Sidste År“ online, eller køb bogen i vores webshop.
DATO
Rejseleder
Depositum pr. person
Pris
Søg efter rejser, arrangementer, guides, bøger, rejseledere og meget mere
Tilmeld dig nyhedsbrevet, få spændende fortællinger og gode tilbud om rejser og arrangementer.
Telefonerne er åbne:
Mandag-fredag kl. 10:00-14:00
REJSER & ARRANGEMENTER